Pendapat Atau Kutukan Yang Diberi??

Pendapat? Apa itu pendapat? Pandangan atau kritikan atau kutukan? Kadang-kadang..ada orang suka memberikan pandapat..dan kadang-kadang ada orang tak suka menerima pendapat dan mudah melenting..Melenting bukannya apa sebab pendapat yang diluahkan itu menyakitkan hati. Memang bagus memberi pendapat itu,tetapi kalau tidak menghormati orang lain. Tiada gunanya juga.

Ada orang..memberi pendapat bagaikan kritikan.. Yang nie paling bahaya..Dia nak kita terima pendapat dia tetapi pabila kita meluahkan pendapat kita. Dia pula melenting. Kalau sekali dua tak apa lagi,ini tidak. Berkali-kali..Manusia mana tak sakit hati kalau orang asyik mencemuh dia. Macam lah dia nie bersalah sangat.

Dalam satu-satu kumpulan,tidak semuanya “sebulu”. Ada yang menyokong ada yang membantah. Begitu juga dalam penulisan di blog ini. Ada orang tak suka apa yang kita tulis dan ada orang suka apa yang kita tulis. Yang tak suka tue,selalunya memandang dari sudut yang negatif. Tak kira lah apa yang kita tulis,semuanya salah. Semuanya dibangkang! Apa yang dia tulis,semuanya nak diterima..

Inilah orang kata “mata pena itu lebih tajam dari mata pedang”. Walaupun ia hanya kata-kata namun menyakitkan. Manusia..pabila ditegur mudah sangat melenting..Macam mana nak maju? Beri pendapat seperti nasihat..tetapi nasihat yang tidak ada kena mengena dengan isi. Contohnya,kalau kita berbicara soal perilaku seseorang. Kita nak berdakwah..nak menasihati dia..tetapi kita pi kutuk dia dulu baru menasihati. Tak boleh la macam nie..Tak ada sikap menghormati perasaan orang lain langsung walaupun nasihat itu berguna.

Sukar kan untuk menasihati dan dinasihati? Pendapat itu kadang-kadang boleh diterima..kadang-kadang tidak boleh diterima. Ia dipengaruhi oleh emosi. Kalau emosi tak stabil,mulalah melaluk tak tentu pasal. Apa yang ingin saya tegaskan adalah sikap saling menghormati di antara kita. Tak kira lah siapa anda. Yang penting,hormat-menghormati antara satu sama lain.

Kalau dia dalam dunia blogger,sikap itu penting kerana dapat mengekalkan keamanan dan ukhwah di kalangan blogger. Kalau sifat ini hilang,maka pincanglah ia. Faham apa itu pincang? Rosak(kot). Apa yang baik kita jadikan teladan,yang buruk kita jadikan sempadan…Selalu memandang dari sudut positif..sekian.. Mungkin awak tak paham apa yang saya tulis..tak apa lah..terima kasih..

p/s: ini bukan pendapat..ini ketidakpuasan..terima kasih.

0 comments:

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??