Peraturan Sekolah| Dilarang Memakai Songkok!

Assalamualaikum dan salam sejahtera wahai pembaca yang budiman. Sebenarnya kan,Amir nak mengadu sikit nie. Boleh ke? Kalau tak boleh..tak apa lah. Hish! Kena mengadu jugak. Untuk informasi dan pengetahuan korang. Eh! Tadi kata nak mengadu? Ini pula untuk informasi? Aduh..Maaf..Otak tengah pening nie..rasa geram pun ada..


Begini kisahnya,masa mula-mula Amir bersekolah teknik nie yang akan menjadi sekolah vokasional tahun depan. Amir tak tahu peraturan sekolahnya.. Masa mula-mula daftar tue,skema ar..Pakai songkok..Memang Amir pakai songkok pun..masa umur 5 tahun hingga darjah 5. Selepas tue terbantut sebab ikut perkembangan zaman la kononnya..Pergi sekolah rambut mestilah “up”. Apa barang pakai songkok? Ceteknya pemikiran weyh.

Jadi,Amir berhajat la nak pakai songkok balik pabila masuk tingkatan 4 nie. Hajat punya hajat..tak kesampaian pulak. Peraturan sekolah menyatakan bahawa pemakaian songkok adalah dilarang. Kalau pakai akan dikenakan tindakan disiplin dan songkok akan dirampas. MasyaAllah..Macam ini punya peraturan pun ada ka? Terkejut juga Amir.

Amir pun tanya la mak Amir sebab mak Amir guru BM kat sekolah tempat Amir belajar sekarang. Mak cakap sekolah tak bagi pakai songkok sebab ada kes dulu ..Pelajar letak barang terlarang dalam songkok. Alaa..sembunyi benda laa..macam rokok,nospan dan macam-macam lagi. Dulu,satu kes je. Selepas tue,songkok terus diharamkan.. Hurm..Malangnya ada peraturan macam nie..

kalau pakai gini,memang ar kena marah..hehe
Sekolah korang pernah ke kena macam nie? Tak pernah kan? Apa komen korang? Patut ke Amir buat bantahan dekat guru disiplin atau bagaimana? Susah laa..Kerna nila setitik,rosak susu sebelanga..

10 comments:

miszati berkata...

Ape kate suggest kat cekgu buat satu hari,contohnya hari jumaat utk pakai songkok.At least,dapatla jugak pelajar2 yg nak pakai songkok ke sekolah merasa.lagipun hari jumaat waktu pembelajaran short je kn..=)..

En iLham berkata...

huhu
mmg dahsyat sekolah ko tu amir
sekolah aku dulu plak mewajibkan pemakaian songkok
hehe
aku suke sebab dok asrama kalau tak sempat nak sikat rambut tu terus je pakai songkok
kan senang
jimat masa
haha

cikgu isza berkata...

ermmm... susah juga yer.. nak pakai dengan niat baik.. ada jer otak nakal yang merosakkan..

ada juga sekolah yang benarkan pakai songkok masa hari jumaat.. itu pun mesti lengkap berpakaian baju melayu putih tu.. cuba bagi cadangan macam tu leh..

yoycullen berkata...

@En iLham syamil skema..mmg la..hehe

IKRAM KECIK berkata...

suma ada x kat tempat tu? t'kasih ya :)

aik . pelik juga skolanya :D
skola aq dulu byk gak kes mcm uh
tapi kena di larang pun :D

Amir Izzat berkata...

erm..itu la..hajatnya nak bagi cadangan..sekolah Amir mana tak leh pulak pakai baju melayu hari jumaat..susah2... Ubah tang bab songkok pun tak pa dah... suara pelajar..apakan daya..huhu

H-n-f berkata...

amenda la. cikgu ni mcm pendek akal je. oh student salalu simpan barang terlarang dalam spender. Peraturan baru. Larangan memakai spender(laki je. jgn pikir bkan2). tak munasabah.

visit me
http://thelensthatwalks.blogspot.com/

suzzsuzie berkata...

patutnya biar je murid pakai songkok
sekali sekala cikgu buat la spot check.

NAZRI berkata...

npe x bleh ekk??
sklah nazri pn x leh

NAZRI berkata...

sekolah nazri pn x leh pakai songkok
npe ekk??buat peraturan bodoh??

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??