Trafik Dan Komen..Yang Mana Satu Lebih Penting??

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Tahukah anda pada fenomena blogger sekarang? Blogger pada masa sekarang lebih mementingkan trafik(tidak semua)..dari komen. Apa pulak pendapat anda? Trafik atau komen yang lebih penting?


Baiklah..Dianggarkan blogger yang ada di Malaysia berjumlah 2 juta orang. Diulangi,dua juta orang. Banyak kan? Kalau semua blogger yang berjumlah dua juta orang ini mengejar trafik..Alamaknya..Tak best la berblogging. Tak gitu ke?

Pada pendapat Amir la,benda yang paling penting adalah komen. Trafik itu lain cerita. Amir sendiri mengejar trafik sebab entri Amir ringkas je. Memandangkan blog masih baru. Apa yang terlintas di hati dan fikiran menjadi bicara.

Berbicara soal komen. Mengapa komen itu penting? Ada rakan blogger Amir cakap. Komen itu penting kerana menghubungkan komunikasi diantara pembaca dan admin itu. Erti kata lain,ada connection la. Sesuatu entri itu ada tindak balas pembaca..kan? Amir tak fasih pulak hal sebegini..

Kalau trafik yang penting..Mungkin komen yang diberi agak sedikit..Kerana pembaca hanya menjadi silent reader. Ada yang komen,ada yang tak komen. Bergantung kepada individu itu sendiri. Maaf jika pemahaman Amir salah. Kalau salah sila tegur.

Jadi,pada pendapat anda khususnya bloggers di luar sana. Mana satu yang lebih penting? Komen atau trafik? Pendapat anda amat Amir hargai untuk kemajuan bersama..Kalau ada pendapat yang bernas dan bagus untuk dikongsikan,sila kemukakan.

7 comments:

ejum berkata...

pada pendapat aku, entry yang bagus akan dapat perhatian dari orang..dari situ ada respons utk orang baca dan bagi komen. tapi kalau tak ada traffik jugak, mungkin tak da orang yang perasan tentang entry kte..so dua benda yang penting ialah trafik dan entry yang menarik :)

Amir Izzat berkata...

@Ejum.

ye tak ye jugak kan. Betul kata kau. Entri yang bagus menarik perhatian orang lantas meningkatkan trafik. Disitulah pointnya...jadi,dua-dua pentinglah? hurm....ok2...terima kasih... :)

ejum berkata...

betul..dua2 penting..hehe

aizuddin.com berkata...

trafik lah terbaik..komen pun penting jugak..aku suka orang yang bagi komen

Amir Izzat berkata...

haaa...jadi,trafik lah penyumbang utama..entri pun..jadi org dtg komen...yah..betul2.. aizuddin..aku pun suka kalau korang komen..hehe

Kakak Cashier berkata...

Hye Amir,

Hmm..bagi i, dedua penting.

P/s: Klau x nak pilih bleh ke??

halizda berkata...

Rasanya kedua2nya penting. Sambil kita berblogwalking kita baca entry kendian tinggalkan le komen.

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??