Info Kesihatan|Kesan Matahari Kepada Mata

Tahukah anda, mendedahkan mata kepada cahaya matahari tanpa pelindung mata yang sesuai boleh menyebabkan beberapa perkara berikut berlaku :
  • Kerosakan fotokimia kepada penerima cahaya dalam mata
  • Menyebabkan lapisan sensitif dalam mata terbakar tanpa disedari 
  • Kerosakan pada hujung saraf 
  • Kanta mata bertukar menjadi kabur (katarak)
Kesan ini terjadi bukan saja disebabkan cahaya boleh nampak, misalnya dari matahari, tetapi juga dari cahaya tidak boleh nampak (tenaga) seperti Infra Merah (IR) dan Ultra Ungu (UV).


Cahaya UV boleh menyebabkan katarak dan ‘sunburn’ (kesan pada kulit disebabkan panas matahari). IR pula boleh merosakkan tisu kanta mata dan kesannya mata akan menjadi kabur.

Kerosakan mata yang dialami kesannya akan dapat dirasakan beberapa jam kemudian, antaranya mata mula berasa pedih, berair dan menjadi kabur.

Tahap 
kerosakan mata seseorang yang melihat matahari tanpa alat pelindung bergantung selama mana pendedahannya kepada cahaya berkenaan.

Oleh kerana itu, ada dua kaedah untuk melihat atau mencerap matahari, iaitu menggunakan penuras yang direka khas seperti Polyster atau Cermin Questar serta pancaran dari teleskop/binokular atau cermin kecil.

sumber:iluvislam.com

AMir: Fuh! Bahaya juga ya tengok matahari..Amir rasa korang pun dah tahu..dan mungkin ada yang tak tahu nie... Tapi kan..lagi bagus tengok matahari dari tengok manusia kat muka bumi yang penuh kemaksiatan..Rogol,zina,pakai baju ketat..dan macam-macam lah..Wallahualam..:

2 comments:

I*K*T*I*R*A*F berkata...

singgah!

thanx 4 da info! :)

ayin~weeweet berkata...

dulu-dulu,nak tgk matahari guna ngatif filem hehehe

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??