Aku Anti Rokok,Perokok dan Penjual Rokok!!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Jujur aku katakan yang aku nie sebenarnya anti rokok dan perokok. Kalau kalian adalah perokok,sah! Aku boikot. Haha. Baiklah…

Korang tahu tak yang rokok nie berbahaya? Sudah sedia maklum kan? Tapi kenapa la orang masih hisap rokok..tak sayang nyawa ka? Entah laa..Kalau anda nie perokok,sila jawap ye.
Kenapa aku anti rokok? Sebab rokok memudaratkan. Selain itu juga,ia haram. Kalau tak memudaratkan dan haram. Aku pun takkan hisap benda nie. Buang duit je serta mendapatkan penyakit.

Memang banyak la keburukan merokok nie. Banyak dah kerajaan buat tetapi perokok tak nak berhenti jugak. Tahukah korang bahawa merokok nie memendekkan umur? Aku rasa betul laa..sebab setiap sedutan tue,mengandungi nikotin..macam-macam bahan. Kalau hari-hari dah sedut..Alamaknya….penyakit datang..menanti maut je.

Memang sedap apabila dihisap..tapi ingatlah diri tue sikit…Duit sepatutnya untuk anak-anak..pi beli rokok..

Satu lagi..Aku tak suka kepada orang yang merokok. Hish! Dah la mulut berbau..Lepas tue merokok di tempat awam..tak reti jaga perasaan orang ka? Orang yang menghidu asap rokok leboh terdedah kepada bahaya daripada orang yang menghisap nie..Insaflah…ingat lah orang yang tersayang…

Ha! Penjual rokok nie pun satu!!!! Tak ikut arahan kerajaan. Papan kenyataan je tulis ‘’Tembakau dilarang jual kepada 18 tahun ke bawah’’.. Hanya sekadar hiasan…Alih-alih,jual jugak..Rokok murah sekarang…terutamanya yang import…Yang import nie lagi bahaya..Boleh mati pucuk..Nak ke?

Memang ramai la pelajar membeli rokok..sekotak dua ringgit je..Murah kan? Aduhai…nak salahkan siapa??? Semua orang salah!! Yan penting aku anti semua yang berkaitan dengan rokok!! Jahanam lah rokok…



Kalau sayang anak..bini…keluarga…anda tak akan merokok..Ayah aku dah berhenti merokok..bagaimana pula dengan anda????? Jadi,marilah berhenti dari menghisap benda takda faedah tue...Rokok mahal daaa....Tak sedap rokok der..Makan ais krim sedap lagi...

2 comments:

Wanie. berkata...

tah.laki ckp macho bila smoking.bila mati pucuk habeh la ke-macho-an itu.

haha

Amir Izzat berkata...

@Wanie...hahah..betul3...pabila mati pucuk...susah laa....ades..ape kes nie? kah3... :D

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??