Hina Sangat Ke Orang Kelantan?


Tadi..aku jalan-jalan ar kat blog En Mazidul..Aku nak tinjau ar balik entri dia hari tue yang bertajuk ''Semangat Kenegerian''.Nak tengok respon pengomen-pengomen kat situ..Panas ar telinga baca komen tue..aiyaa... Nie laa.  Entri En Mazidul memang bagus tetapi pengomen tue..Batu api!!! Adoi...duk puji 'orang' dia je..Come on laa.. (speaking konon..)..Cakap je 1Malaysia kat S****** dah lama..tapi duk kutuk orang lain..tak ada faedah gak...

Macam nie..entri En Mazidul tue pasal ''Semangat Kenegerian''(wajib baca) dan ada menyentuh pasal 'gu'. Memang ar kami orang kalau jumpa 'sek kelate' kena cakap Kelantan...tak kan ar nak cakap luar.. Nak tanya oghe Kelate belako nie..Kalu juppo gu..ado ko sek mu sisih saing hok mari alik luar?? Aku rasa tak da lah..Kalau ada...ubah ar tabiat tue..Hish..Hish..Ko guano gu?

Nak join..join lah kan? Yang segan-segan tue pesal? Aku tahu..aku pun tinggal di negeri orang..Sarawak.. Kalau aku berada dalam kumpulan diorang..tak kan ar aku nak kecek Kelate..So,aku belajar cakap Melayu Sarawak.. dan alhamdulillah..Aku dapat join mereka...

Kalau yang kata... Lepas jumpa 'gu' terus lupa kawan...tak betul lah..nak berkawan kena pandai..nak join kumpulan kenalah belajar..Adoi..malas ar nak cakap banyak..Cakap lebih-lebih..orang fikir benda lain..." Negeri ko..nak tutup aib ar tue..'' Dah tau dah...Mulut manusia mana boleh tutup..Walaubagaimanapun,kita berfikir dengan positif dan hidup aman di bumi Malaysia yang aman damai nie....

Adakah kita masih di takuk yang lama?

p/s: Tajuk ada kaitan tak??/ Hehe... :)

10 comments:

kakchik berkata...

salam. kakchik pun sama. kalau jumpa kawan Kelantan buat apa nak cakap loghat lain, kkecek kelate lah. tapi bila ada majoriti org negeri lain cakaplah standard, biasa ajelah.

aku_tiewa berkata...

saba2..
janji kito x nyusoh ko ore..
ko guano???

Amir Izzat berkata...

w'salam kakchik..ha..betul tue..bukannya apa..rasa janggal plak kan? kkecek ikut situasi gak ..betul tak? terima kasih.. :)

Amir Izzat berkata...

@tiewa: saba? Bereh jah..saba lah nie..ha! jolo tue..wat hal diri jah...hehe :)

Adisaufi berkata...

actually smue negeri ade smgt kenegerian cm brbeza dr segi geopolitik shj. apa2 pn kite prlu brfikir scr positif & tk perlu mengikut kehendak sebhagian dr kita yg suke membakar kelambu krn sekor nyamuk..hahahaha..brjln ke depan bkn ke belakang...nk jd bangsa dihormati yg maju gtula..hok kecek ni ore klate jgok ni. br nk follow blog ni :D

makdara terdiva berkata...

setiap manusia sama jer perangai tak kiralah dia org kelantan ke..perak ke..n9 ke..johor ataupun iban..

kalau dah buruk perangai tu jgn samakan yg 1 negeri pun berperangai yg sama..

peaceeeeee

Amir Izzat berkata...

@Adi:..betul2..fikir positif..jln mestlah ke depan..kan? hehe.. itu laa...payoh gak ado oghe lagu nie...

@makdara:.. betul3..setiap manusia lain karakter tp orang duk label dari negeri..itu yg menjadi masalah sekarang..aduhai..masyarakat..masyarakat..

iniAKU berkata...

haha.btol2.
dak kltn kalo jmpe gu, kompem ckp kltn gak.
tp aku suka dengo.hehe

Kakak Cashier berkata...

Setuju2!!

Entry en mazidul bagus tapi yang tang p'komen memang bagi panas hati lah weii..

Teacher Yatee berkata...

slm amir...

sy setuju 120% :)

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??