Bodoh Ke Pelajar Sekolah Teknik?

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Mengapa manusia nie mudah menilai seseorang dari paras rupa..dan dari luaran sahaja? Aku hairan..manusia yang aku maksukan adalah masyarakat Malaysia sendiri walaupun tidak semuanya begitu.Hairan! Hairan! Hairan! Kalau cakap yang kita nie dari sekolah teknik..Air muka seseorang tue mula berubah..Macam kita nie bodoh sangat.. Sebenarnya,tidak semua pelajar sekolah Teknik 'bodoh' seperti yang segelintir orang sangkakan..Tidak semua..


Kalau bodoh..macam mana kami orang yang belajar kemahiran ini dapat belajar dengan baik dan melanjutkan pelajaran je politeknik..seterusnya ke universiti.. Kan? Ubahlah tanggapan itu..aku tahu ramai yang beranggapan pelajar sekolah teknik tidak cerdik..kurang asam..Tingkahlaku teruk..Aku tahu sebab cikgu sekolah aku dulu..Sekolah menengah biasa kata.. ''Tak payah ar pergi sekolah teknik..nanti balik sini pulak..kat sana semuanya perangai tak elok..''

Macam tue la ayat cikgu sekolah menengah biasa..Macam memperkecilkan pelajar sekolah teknik..Selepas aku menjejak kaki ke sekolah teknik nie..Barulah aku tahu..bahawa pelajar sekolah teknik nie tidak lah seteruk mana dari segi moral..cumanya..dalam akademik memang lah kurang tetapi pabila berbicara soal kemahiran..kami pandai! Ha! Itu lah bezanya kami dengan pelajar sekolah menengah biasa..

Cuma anda bayangkan..Kalau pelajar sekolah menengah biasa yang tidak cemerlang SPMnya..Kemanakah dia arah tujunya? Duduk rumah je..Alamatnya..bekerja dengan susah payah laa..tetapi pelajar sekolah teknik nie. Kalau SPM  kurang cemerlang..Kami boleh menggunakan kemahiran yang ada. Itulah kelebihannya pelajar sekolah teknik. Ada kemahiran walaupun tidak sepandai budak yang banyak A tue..

Kalau pandai..dan berkemahiran..Fuh! Lagi bagus.. Jadi,pelajar sekolah teknik tidaklah seperti yang segelintir manusia sangkakan..tak gitu ke? Sesiapa yang ada pengalaman bertemu atau menjadi pelajar sekolah teknik? Mari kita bincangkan... :) Berfikir dengan positif..Buang segala negatif..Kita tangkis pemikiran yang ''kurang bijak''..

Amir: Kerna bila setitik..rosak susu sebelanga..Jom kita ubah tanggapan negatif...

26 comments:

ejum berkata...

aku bekas pelajar sekolah teknik..dan sekarang di universiti amik ijazah.. biasa lar orang sekililing ni ada jek yang kurang..tutup telinga dan buat xtau..peace

suFiah Y berkata...

...huuu...im also ex student teknik...huu memg sedih bl org kte gitu.
cube dorg pk..bodoh?ke pandai sbnrnye?
igt senng ke nk scOre subjek teknikal?bukn stakat blajr subjek sains...+subjek tekinikal....drawing..n sort on.

kekadang xtau cmner mentallity dorg.even dorg sorg lecture, prof...sebb bnde ni pon still happen at U.pendek cite student dr teknik n poli still can survive in "U" n their life.rmi dah berjaye.

Miss Izah Mohamed berkata...

haish.. ade pulak pikir cmtu...

gigitjari berkata...

manusia mmg la cm2..member aku ambik fashion pun kena kutuk..pk cik 2 siap ckp " fashion..ermm ank pak cik keja bank" belagak!! aku benci org yg ska merendahkan org lain..

ayin~weeweet berkata...

sek mana pon sama je.nak seribu daya xnak seribu dalih,kan?

Amir Izzat berkata...

hurm...itu la...manusia laa..suka mencemuh..rupa-rupanya benda nie berlaku nie mana-mana saja..ingatkan berlaku kat Amir sorang je.. apa boleh buat..kita bersabar je laa...Buktikan yang pelajar teknik boleh!! kan?

p/s: cikgu pun mencemuh..hurm...apa nak jadi dah..

gigitjari:.. ye ke? aduh..aku pun benci gak...ish..sih..tak patut..

hans berkata...

hahahaha
kalau kau nak tahu
aku rasa sangat bertuah sebab dapat belajar ker sekolah teknik
dekat situ walaupun pelajar2 dia tak sepandai sekolah lain
tapi nilai persahabatan tu sangat best
banyak kenangan aku dkt sekolah teknik weih
serius aku sangat sayang sekolah teknik

yups..ada ramai orang bila sebut sekolah teknik tiba2 air muka berubah..
tetapi aku tak ambil kisah pun...
janji sekarang aku dah habis diploma dan sedang belajar ijazah dah pun..

Amir Izzat berkata...

wah hans...bertuah? bgs ar..nila persahabatan? mungkin di tempat hans je...tak disini... tp bgs ar syg sekolah..hehe..

wow! semua orang dri sekolah teknik berjaya..bestnya...Nanti..amir akan ikut jejak korang!! terima kasih......

ummu_hanis berkata...

eh tak la.... setiap org ade kelebihan masing masing... di mana saje kite belajar itu tak penting.... tp ape yg kite sumbangkan kepada masyarakat....

AiN Z berkata...

pulak.. sape ckp.. huhu.. kekadang org Universiti ada result 2 pointer something, then tup tup , budak poli dpt 3.5 amik jurusan sama lak tu, hah! gempak kan.. so memana pon sama.. cume kite saje yg usaha..

bell berkata...

Siapala yang kutuk budak teknik ni... panas tau.
SMT la yang didik saya jadi manusia yang ingat Tuhan.
Memang dari segi akademik tidak begitu menyerlah tapi budak teknik ada banyak keistimewaan berbanding pelajar SM harian biasa.
Saya sendiri berjaya untuk lanjutkan ke ijazah pertama walaupun bukan subjek engineering.
BTW, elect engn. memang sangat mencabar.

suFiah Y berkata...

ummu hanis:btol..btol..btol
ain Z:haha ini pon btoL..dh trbukti from frenz experience..siap leh wat 2stengah thun dr dorng.haha.

yang penting nk ke xnak blajar n pe yg disumbngkn bak kte ummu.

faeznaem berkata...

saye juga bekas pelajar sekolah teknik..
SMT tuanku jaafar, seremban...

aku rase sangat berbangge sekola kat situ.. result kiteorng boleh lah dikatekan 'gempak'.. tak bodo pon..

ramai je yang banyak A..
alhamdullilah..
saye sekarng pemengang biasswa JPA..

"sekolah kat sek teknik tak bodoh laaaa"

KFunC berkata...

aku dulu sekolah kat SMTeknik Sandakan. Sapa yg berani ckp bodoh?? nak kena bagi duit men jauh2 nih!!haha...

|| KFunC Blog ||

mR.sYaH berkata...

ramai juga bdk skolah teknik yg bijak2.. aku pn skolah teknik juga.. kiteorg tahu teori dan juga kemahiran.. sape kat masuk sekolah teknik bodoh.. mmg dialah bodoh... hhaha..

mizzura berkata...

woooo..tak yah baca entri dulu..baca tajuk jer buat gua bikin panassss.....
*rilek bro rilek - eh aku gegirl*

saya budak sekolah teknik gak..masuk U outstanding jer (ha kan dah terbelagak plak)..sekarang jd engineer je kat O&G company lagi..

sekolah tu tak salah..yang penting hala tuju kita..sepatutnya dah diterap dari sekolah dulu..

kalo main2 time blajar susah la...ada je budak SBP/MRSM yg masuk u tak jadi apa jugak walau dulu scorer..

sekolah mana dulu tak penting..yang penting siapa kita sekarang...phwewwww....*kembang kempis dadaku* :-)

Kujie berkata...

Anak sulung Kak Jie mmg ke sekolah teknik
sebab apa...sebab dia fokus apa dia nak jadi
budak lain form 4 tak tahu lagi nak ambil kos apa, nak kerja apa
( bkan budak form 4 saja, yg dah habis spm pun tak pasti nak sambut study kos apa )

tapi anak kak jie dah tahu dia nak ambil kejuruteraan - dia belajar apa yang dia nak jadi.

skrg dia sambung Geomatic Engineering sebab dia tahu dia nak jadi apa lepas belajar...dari form 4 dia dah ada target.

Baik buruk - bergantung pada diri sendiri.

Amir Izzat berkata...

@Kujie hurm... ye ke? yang penting kena fokus..tp masyarakat nie yg mudah menilai...aduhai..

baik buruk-bergantung pada diri sendiri? a'a... hurm..

oh ya..terima kasih semua sebab luahakn perasaan. kita ubah perpeksi pasal sekolah teknik nie... :D

KinaSha Hudson berkata...

hurm..bodoh ker..ak yg sekolah teknik neh dpt jer futher study..walopon bukan kt u, tp bangge jugak la..sbb at least mse spm dpt jugakla keputusan yg mengembangkan lobang idong..hurm..kt teknik at least kte dpt gune kemahiran..haish...

darkbatman berkata...

biase la 2 bro.. mate memandang salu nampak yg teruk dr yang baik. same gak mase aku skola menengah dlu.. fam ak xbg masuk skola biase alasan sbb skola 2 ramai budak nakal.. tapi biler aku masuk, segilintir jer yg nakal.. so yg nakal ne memgeruhkan keadaan yg sbrnya mane2 skola pun ade..

Amir Izzat berkata...

@darkbatmanhurm...itulah...manusia la katakan..lemah jugak memikirkan pandangan masyarakat.alahai....

Nur Hidayah Yahya berkata...

ala..belajar kat sekolah mana2 pon kalo diri sendiri tak usaha nak maju tak ke mana jugak kan..ada je budak sekolah asrama penuh yang tak dapat sambung belajar ke mana2, ada jugak budak sekolah harian yang dapat belajar sampai luar negara,pandai2 la usaha sendiri n cari kawan yang betul.yang baik kita ikutla.yang buruk tolak tepi.(tiba2 aku membebel kat sini)

Ikemal berkata...

ak tak tau yg budak skolah teknik rmai yg pandai2. dlm matrik ak rmai gle. kagum ak.

skg ak respek dak teknik

aNiS tHe BumbleBee berkata...

mengarut laa sape kasi statement bodo tu.aku dgn laki aku skola teknik,rilex je buat degree.skang da keje oversea.cikgu skola menengah tu duduk bwh tempurung agaknye.

Keyrill Eduardo Willeyhem berkata...

itulah dia, cikgu xda sikap professional! kata kita bodoh, dia sendiri bodoh! kenapa tak fikir, sebab bodohlah kita orang ni belajar, kan? betul tak, Amir? patutlah pelajar tak cemerlang2, semuanya bodoh! nak tahu lebih lanjut, baca ini ek.. http://keyrillaugustine.blogspot.com/2010/09/kata-kata-itu-doa.html

tia @ Ini Kisah Tia berkata...

dulu Tia tak tau apa2 pasal sekolah teknik ni . lepas dah tau , nyesal tak masuk dulu . waaa ~

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??