Umur 16 Tahun Masih Budak-Budak Ke??


Kadang-kadang ada sesetengah orang beranggapan orang yang berumur 16 tahun ini tidak matang..masih kebudak-budakkan..Aku tak paham ar..Perkara ini terjadi kepada diri aku sendiri.. Mengapa? Mengapa  aku tidak diberi peluang untuk berbicara seperti seorang yang dewasa??? Dilayan seperti kanak-kanak..

Kadang-kadang apa yang kita suarakan..Dianggap remeh..Hairan aku..Ada orang nasihat la macam-macam.. ''Awak kena berfikir matang....'', ''Jangan bersikap kebudakan..umur dah 16 tahun'' dan lain-lain.. Nasihat itu bagus tetapi tindakan orang yang menasihat itu apa? Nasihat je ke? Kalau nak menasihat tetapi asyik memandang remeh..tak tak payah...

Mungkin apa yang aku luahkan ini tidak mencerminkan ''kebijaksanaan''..Aku dah rasa..Kalau aku cakap umur aku 16 tahun..Macam orang yang konon-konon dewasa tue tak selesa pulak..Jadi,aku merendah diri laa..Nak buat macam mana..Manusia mudah mengukur seseorang tanpa melihat yang sebenar..Mata hati dah tertutup kot..ahaks.

Entah laah..aku pun tak tahu apa yang aku tulis...Hentam je.Nak meluahkan ketidakpuasan di dalam diri ini...Tak bagus pendam..nanti jadi nanah di dalam jiwa..kan? Jadi,apa pendapat anda? Umur 16 tahun nie masih kanak-kanak atau boleh berfikir sendiri? Hurm....Akhir sekali...budak tue memanglah..tapi cara dilayan tue.. entah lor..:)

2 comments:

ayin~weeweet berkata...

16tahun kite sudah boleh pikir baek buruk.tapi selagi kite ni ditanggong oleh orang lain, memang payahlah orang nak respek apa kite ckp. PEACE! :)Sila sabar untuk lagi 5tahun ya,selamat mengundi hehe

Amir Izzat berkata...

ayin...hehe..betul gak..tang tue yang susah..lambat la nak besar nie..kih3.. 5 tahun? Ngundi? Orait.. :) terima kasih..

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??