Pakcik Bawa Motor Kata BODOH Kat Pemandu Kereta..

Assalamualaikum..

Aku nak bercerita nie pun rasa nak gelak lah. Gini..pagi tadi..aku keluar rumah kejap..duduk depan tangga..Berguling-guling.. Tapi rasa bosan ar..Kena baca sesuatu nie..Aku..kalau tak baca suratkhabar satu hari..Memang tak sah hidup..Jadi,memandang Makcik Bedah(nama tipu) depan rumah menjual surat khabar..Lantas,aku pi amik duit.. Menuju ke tengah jalan...

 [gambar hiasan]

Semasa nak melintas tue..Ada satu motor nie..yang dibawa oleh pakcik yang memang sudah tua..Mengikut falsafah Prof.Amir Izzat,kelajuan motor tue dianggarkan 100 kilometer/sejam. Agak laju la jugak bagi orang tua sebegitu.. Di simpang tiga sebelah kanan aku pulak..di hadapan rumah Makcik Bedah.. Ada sebuah keta nak keluar..dia duk tepi sekolah ar.

[laju macam nie laa..]

Pakcik tue...memang dah laju gila laa...Disebabkan keta nie nak keluar..Dia 'slowdown'kan motorsikal ex5 dia..depan aku..Jadi,aku pun melintas lah..Ingatkan tak da apa-apa yang berlaku..Baik..ikuti perbualan aku dengan Makcik Bedah..Nak beli suratkhabar..

Aku: Assalamualakum Makcik Bedah...Ado jual surak kabar dok ari nie?

Makcik Bedah: Ari nie tok juaal.. Sebab ado pasar tani..G la pasar tani nuh..Ado...

Aku: Pasar tani? OOh..bereh..timo kasih la deh.. (sopan beb..)

Selepas berbual dengan Makcik Bedah..Aku nak balik rumah laa..Dekat je..Tiba-tiba aku terdengar orang menjerit..

''BASSO BODO BOWOK KETTO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!''

Tergaman aku mendengarnya..Dah la kuat gilerr.Rupa-rupanya pakcik tue kata kat pemandu keta tadi laa...Kalau orang yang berdekatan kat situ lalu..Kompen...kompen...kata pakcik tak da adab..... Eh! Faham tak? Maksudnya.. ''Orang Bodoh Bawak Keta!!!'' Macam tue kot dalam BM..Aku pun tak tahu sangat nak terjemah.....

Adoi...Pakcik tue memang lawak dan tak da budi pekerti langsung laa...Pengajarannya..Kalau berada di jalan raya..Kita mesti beradab..Bertolak ansur..Jalan raya nie..bukan kita sorang je yang punya..kan????

AMir: banyak orang banyak ragam....

0 comments:

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??