Ajar La Pendidikan Seks Di Rumah.


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sepertimana yang kita tahu. Sekarang ini mungkin hangat dengan isu mata pelajaran Pendidikan Seks. Ada yang mahu dilaksanakan..Ada yang membantah.. Tuan Guru Nik Aziz pula berkata.. "Ajar seks ibarat ajar pencuri mencuri" itulah yang aku baca didalam suratkhabar..

Setahu aku,pendidikan seks ini sebenarnya sudah ada dan diajar dalam Pendidikan Agama Islam dan Sains. Aku pun pelajar. Jadi,aku tahu. Semasa tingkatan 3,tidak silap aku bab 4 dalam matapelajaran Sains ada menyentuh soal seks. Ya,semua orang pun tahu.

Dalam pendididkan Agama Islam pun ada,kan? Pada pendapat aku,eloklah diajar pendidikan seks ini di rumah oleh ibu bapa masing-masing. Ibubapa kan lebih dekat dengan anak-anak. Mendengar kata. Orang kata hubungan itu lebih utuh lagi dari cikgu lebih-lebih lagi dengan ibu,kan?

Jadi,proses pembelajaran itu lebih berkesan laa..kot. Belum cuba belum tahu. Apa pula pendapat korang? Sebenarnya aku tak setuju pendidikan seks diajar di sekolah. Salah satu sebabnya,pelajar main-main ketika belajar soal ini. Semua ayat tak senonoh keluar..aiaya. Memang bagus diajar tapi mentaliti pelajar yang otak kuning..Ades. Susah nak cakap...

Oleh hal yang demikian,eloklah pendidikan seks diajar di rumah. Ambil 2 atau 3 jam ke. .Ibubapa beri penerangan kenapa anak-anak. Tapi kan..boleh ke ibubapa kat Malaysia nak ajar kat rumah? Boleh kot kalau usaha. tak boleh kot kalau ada sifat MALU. Kalau dah malu dan segan,susah jugak.

Oh ya! Pendidikan seks bukan ajar buat seks laa.. Banyak aspek yang merangkumi di sebalik pendidikan seks. Contohnya,akibat buat seks rambang.. Kena HIV la..gini-gini dan sebagainya..kan? Jangan asyik fikir pendidikan seks itu buat seks. Aduhai..Rendahkah mentaliti rakyat Malaysia?

Didiklah anak bangsa kita sekarang menjadi ibubapa yang berguna kelak.

14 comments:

En iLham berkata...

hmm
kementerian kene bagi syllabus la kat mak bapak untuk ajar benda ni
haha
xdelah nant setiap family ajar benda lain.

Amir Izzat berkata...

@En iLham...hahah.. alaa..makbapak pun belaja kat sekolah and U.sebab itu aku kata didiklah anak bangsa jadi ibubapa yg berguna..maknanya benda ini perlu diterapkan di alam persekolah...dalam pendidikan agama Islam dan Sains dengan lebih mendalam..

jadi,bila mereka besar seksok.. mereka boleh ajar anak2..kan? kan? haha..

ko nie..orang serius tau..ahaha..

eh! agak-agak la..mak bapak nak ajar apa ek? hurm..

PinQib berkata...

entah ler.. em.. klu bia budak ikot flow x leh ke..


Jum singgah belog Pink!

Jeles dengan PINK !

Sky Before Pinky berkata...

saya sokong En Ilham..betul tu..ibu bapa kene ade sylibus..nanti karang budak2 kat school tu open forum plak..sebab berbeza pengajaran.. tapi penerangan ibu bapa haruslah jelas..

http://arepizza220.blogspot.com

cik shabah berkata...

agree wif u...pndidkan seks memg amat pnting,tapi msti kne ngan gaya pngajaran yg btol la.pemikiran kne open cket,tak leh la asik nak pk yg -ve je.pendidikan seks dgn cara yg btul sdikit sbnyak akn mngurgkan masalah sosial kt ngara ni.insyaAllah.ye tak?huhu

*p/s:sori komen pnjg nih.huhe:p

Amir Izzat berkata...

@PinQibhurmm..xleh kot..hehe.. adoi

Amir Izzat berkata...

@Sky Before Pinkyhurm..masalah itu pulak..ha,bagus la kerajaan buat sylibus untuk makbapak..jadi,mak bapak pun tahu akan kesan ini.. Kalau ajar anak saja,tak menjadi jugak...tau tau lah remaja zaman sekang.. hurm..

makbapak kena berpengetahuan jugak ye..hurm :)

Eciz berkata...

banyak mak bapak tanak ajar sbb dia tawu anak dia cemana.






kang anak dia soh tunjuk cemana kang.






LALALALALA~ KAHKAH!






gurau je

Amir Izzat berkata...

@cik shabah..hurm..memang penting tapi orang duk pandang sebelah lain..itu yang susahnya... ha! betul tue..kena open minded..kan?

cara yg berkesan jg perlu..kalau duk ngajar sambil lewa tak berkesan gak..kan? amir syak ar..pendidikan seks nie tak jadi kot..entah..suam2 kuku je...

p/s; komen je la sepanjang mana..hehe..tq

Amir Izzat berkata...

@Ecizhahaha...ye tak ye..mak bapak taku tanak pi 'baham' orang kot..adoi2.. macam2..mungkin faktor ini kot..kot je la.. :) ahaks

ardinihumaira berkata...

ada baik buruknya kan ajar pendidikan tu.. zaman kita dulu2 tak ada pun benda ni tapi tak de la pulak teruk cam zaman skang pangai budak zaman kita.. adoyai budak zaman skang.. zaman depan2 nanti tah cmana lagi la.. *geleng2 kepala*

NiZaM Limited berkata...

what the..
pendidikan seks..kawan aku ckp subjek tu ajar cara nak amalkan seks yg selamat dan
kesan buruk seks bebas ni..mcm kat luar negara.
so, takde anak yg lahir dari seks haram..camne nak elakkan penyakit dprd hubungan
camni spt pnyakit HIV dan kelamin.. tu yg mmber aku ckp pendidikan seks
yg dimaksdkan..sama mcm dulu, jarum suntikan yg diberikan percuma kpd penagih.
sbb nak elakkan HIV..skrg tak tau la dibuat lagi ke tak..

dan..tak kisah la pendidikan seks tu cmne..drpd ajar pend. seks, baik perkuatkan
ilmu agama kat pelajar. kalo bro kata ajar kat rumah. baik drpd kecik mak bapakajar
agama yg sebenar2nya..seseorang yg takut utk tinggalkan solat nescaya akan
takut utk buat bnda maksiat..realiti skrg ramai tak takut tinggalkan solat.
sbb tu masalah sosial pon meningkat..

papepon jom terjah sini kalo nk tau sbb2 masalah sosial ni berlaku..

http://nizamlimited.frenzyfm.my/masalah-sosial.html

Amir Izzat berkata...

@ardinihumairaerm..zaman kita.? saya nie remaja zaman sekarang la kak Dni oi..hehe..itu la...dunia dah maju,zaman dah berubah

Amir Izzat berkata...

@NiZaM Limitedhurm...panjang bebenor komen ko..oh gitu rupanya... hurm.. asasnya adakah agama..Kalau kurang didikan agama,akidah pasti terpesong..kan?

oh ya..terima kasih

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??