Bagaimana Saya Hendak Menghormati Gadis Yang Tidak Pandai Menghormati Dirinya Sendiri?

Assalamualaikum. Ha, Nak marah ke idak nie? Sat! Nak pikir.. Tak nak marah laa.. Cuma nak tanya korang. Bagaimana caranya untuk Amir menghormati seorang gadis yang tidak pandai menghormati dirinya sendiri? Cuba bagitau sikit..

Amir hairan la dengar segelintir gadis-gadis remaja nie.. Kalau bab mulut,sah dah diorang nombor satu. Sekali ditegur..Berjuta juta juta dan juta kali kita ditegur balik.. Cermin diri sendiri laa.. Dan tidak suka diarah laa.. Aiyo.. Amacam nie? Nak tegur benda yang salah tak boleh ka? Kalau itu macam.. Baik saya tegur itu kucing jangan beranak banyak.. Ahaks. *Eh! Apa kaitan dengan kucing lak nie? Kakakakh..

Baiklah..Baiklah.. Serius nie.. Meh nak habaq mai.. Amir ada ar sorang kawan pompuan nie.. Seorang gadis la..Masih gadis atau tidak..Entah la. Amir tidak tahu. Namun,menurut firasat Amir, pompuan itu mungkin sudah ditebuk tupai..Kesian..Walallahualam...

Dari cara pemakaiannya..Agak okay tapi dari tingkahlaku nie..MasyaAllah. Susah la nak cakap..Berkepit sana sini..Berjalan dengan pakwe macam orang dah kawin. Kalau tegur takut pakwe dia marah.. Orang zaman sekarang mana boleh tegur..Nanti kena report polis. Polis? I takut kena tembak..Ahaks..

Hairan laa.. Macam mana kita nak hormat dia kalau dia tidak pandai menghormati dirinya itu? Macam mana nie..Bercium di khalayak ramai.. Amir tahu,itu bukan salah pompuan seorang tetapi salah pompuan itu dan lelaki itu. Tapi..Tidak ada kah rasa malu di dalam diri pompuan itu untuk berperilaku mulia atau lebih bagus? Nama je Melayu@Islam tapi perangai macam setan! Itu kata orang..

Tak tahu lah Amir nak cakap apa....Huhu.. Buat hal sendirik je bagus... Namun,amar makruf nahi mungkar..


Macam-macam lah dengan manusia nie..sudah hilang rasa hormatku pada  gadis zaman sekarang..

4 comments:

nursarah berkata...

sebab dia tak mintak dihormati lah dia berkeadaan begitu.

kaizen shinobi berkata...

tegur jeh direct.. dorang suka x suka lantak r...

tapi tegur tuh biar berhemah.. hehe.. direct2 tapi senyap2 dan pedas! ngeh3

Bingai @ Bangang berkata...

ada dua cara yang mudah:
1. tegur sekiranya anda rasa beliau boleh menerimanya
2. doakan yang baik baik untuknya.

IKYS di Tendang Terajang

Amir Izzat berkata...

@nursarahmungkin kot..hurm

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??