Dompet Dan Telefon Bimbit Ayah Hilang Sekelip Mata


Hurm.. Kecewa dan sedih nie..

Petang tadi..Aku pulang dari sekolah pukul 3 petang. Sampai rumah pukul 4 petang gitu-gitu laa..Aku balik tadi..ingatkan tak ada orang kat rumah..Rupanya ayah aku ada..tengah tido. Mungkin beliau letih kot sebab penat berkerja. Jadi,aku pun masuk dan bagi salam.. 

Selepas letak beg sekolah..Aku biarkan pintu rumah..pintu sliding terbuka..sebab panas..dan dalam rumah nampak gelap..Jadi,aku bukak lah....

Kemudian,aku rasa lapar pulak..Pergi dapur..Ambil paha ayam satu..Ambil tepung gandum..garam..lada sulah.. Gaul sehingga sebati.. Tiba-tiba aku teringat yang aku tak tutup pintu,risau jugak kalau ada orang masuk rumah.. Lantas,aku pi la tutup.. Masa nak tutup pintu tue,aku rasa tak sedap hati pulak.. "tak apa lah..mainan perasaan kot.".

Selepas dah tutup pintu,aku pi la menggoreng ayam..sebab lapar.. Siap goreng..amik nasi. Terus pi ruang tamu. Ayah aku duk baring kat situ.. Mula-mula aku rasa ada benda yang hilang..Henpon..Masa aku balik tadi ada satu henpon kat depan ayah aku..Then,bila aku nak makan kat ruang tamu tue,dah tak ada.. Sangkaku ayah mungkin dah simpan kot.

Pas makan..aku naik atas..baca novel..Sambi baca novel tue..aku tertidur.. Then,aku terbangun selepas ayah aku kejutkan... Ayah tanya "Abe..abe ada tutup pintu tak masa ayah tidur tadi?" aku cakap.." Tak..tapi kejap je..kenapa ayah?" Ayah ku menjawap.. "Henpon ngan dompet ayah hilang..."

MasyaAllah..Masa aku dengar tue..terkejut. Macam mana dompet ayah boleh hilang? Aku dah rasa gelisah nie..  Aku syak ada orang masuk time aku tak tutup pintu tue..  Menyesal.. Adoi..Aku rasa bersalah pulak..Dah la duit dalam dompet tue ayah nak bayar untuk kereta.. 

Satu lagi,aku syak pembanci yang ambil kot..wallahualam.. Kenapa aku syak? Sebab..selepas aku tutup pintu tue.. Adik aku pun balik dari sekolah.Dia cakap..ada pembanci akan datang rumah..Rumah orang dah pi.. Selepas beberapa jam,pembanci tue tak datang gak.Hairan nie...

Ha,sebab itu ar aku syak...Mungkin dia dah datang masa aku duk kat dapur..Wallhualam lah. Tak tahu lah apa nasib kad pengenalan askar ayah aku..Nak lapor polis nanti... Bahaya..silap aku gak...Hurm......Rasa bersalah ... huhu

6 comments:

Fatiehah berkata...

doa2 dia pulangkan balik..
amiin..

nabilah abd rahman berkata...

zaman sekarang memang bahaya...pencuri ni merata-rata..tp benda dah jadi kan..so,berhati-hati ye amir lain kali...

chekgu Moe berkata...

hmm..hati2 ye amir izzat. bahaya. kene selalu kunci pintu.

Amir Izzat berkata...

@Fatiehahharap2 la..i/c penting tue..

Amir Izzat berkata...

@nabilah abd rahmanitula..silap amir gak nie..huhu

nurayunni berkata...

laen kali ati2 yer..
semua nie xdijangka..

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??