Program Mengenakan Orang | Terkono Oleh Afdlin Shauki

Program mengenakan orang dengan menggunakan kamera tersembunyi memang perkara asing. Program seperti Kandid Kamera, Punkd dan Just For Laugh antara terbitan luar negara yang menggunakan pendekatan ini. Begitu juga di Malaysia menerusi program seperti Wakenabeb dan Bang Bang Boom.

Sebenarnya tajuk program ini adalah Terkena. Namun,untuk memberi kelaian sedikit.Jadi tukar lah ke Terkono ikut loghat Negeri Sembilan. Ahaks. Amacam? Ok tak tajuk nie? Mengapa ikut loghat Negeri Sembilan..Bukannya Kelantan..Perak..Perlis..Kedah..Dan lain-lain.. Kalau dalam Kelantan..Terkena tentu jadi Terkeno. Haha. Disiarkan di Astro Warna. Tak dapat den nak nengok ler..Huhu..

Macam mana Afdlin Shauki nie dapat ilham untuk membuat program sebegini ye? Macam nie..
Menurut penerbit bersama, Aina Liza Tan Mutalib pula, idea Terkono diilhamkan ketika Afdlin Shauki dan teman baiknya, Hans Isaac bercuti ke Bangkok. Ia bermula ketika kedua-dua rakan ini ternampak sebuah kedai mempromosikan kereta Lamborghini.
Tugasan mereka ketika itu ialah untuk bertanyakan harga kereta terbabit, bersetuju membelinya dan lari selepas membuat persetujuan dengan jurujual. Niat mereka ketika itu sekadar main-main dan selepas bertaruh serta berbincang, Hans Isaac yang terpaksa melakukan tugasan itu.
Daripada situ, Afdlin terdetik menerbitkan program ini. 
Pengacara pulak ialah
Peserta akhir program Raja Lawak musim pertama, Tauke atau nama sebenarnya Zamatul Amri Zakaria sebagai pengacara. Pelawak dan pelakon yang bergelar duda kepada enam orang anak sejak 2003 ini begitu terharu dengan kepercayaan yang diberi.
Korang nak tahu tak siapa mangsa nyer? Ha,mangsa program ini adalah...bukan orang awam sahaja..Artis pun kena jugak..Kalau sempat,tengok ler... Eh! Dah bermula ke program nie? Entah ler..Hehe.. Bukak Astro Warna cepat!!! Kih3..Mesti gempak punyer...
Enhanced by Zemanta

6 comments:

Amir Izzat berkata...

testing

Amir Izzat berkata...

hurm

kaizen shinobi berkata...

ape yang ko test tuh? hahahha

err... aq xde astro warna... dan aq tak tengok TV!!!! ngehahaha

♥ ZaKrEiZ 7678 ♥ berkata...

salam perkenalan..

mmg best citer t'kono tu..saya n hubby gelak sakan tgk nye..mcm baru2 nie kisah lintah ngan Ali tu..klakar sgt2..tahniah astro & afdlin shauki..

liza berkata...

assalamualaikum~~
macam mana nk kena kan member dalam masa terdekat ni?
saya nk kenakan member saya sebab diorang dah kenakan saya. diorang berpakat kenakan saya kononnya rampas pakwe orang. adala dorang maki - maki kat situ.itu yuang terasa sikit. lagipon saya tgh nk exam. so saya nk mnx tolong team terkono kenakan dorang. boley x?

Kuis berkata...

nape rancangan ni mcm rubbish jea. adlin dh mcm xbrp pandai jea nk wat citer utk kaum2 melayu. mcm menunjukan kebodohan kaum melayu jea. adeh...

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??