Akta Halal Baru Akan Diwujudkan Tetapi..

Isu kopitiam kembali hangat dengan isu ayam walaupun kopitiam ini haram tetapi ada juga masyarakat Melayu yang sememangnya Islam menikmati hidangan di kopitiam.. Sehubungan itu,akta halal yang baru akan dibentangkan di parlimen pada Oktober depan.
Akta Halal ini akan dibentangkan menerusi pindaan terhadap Akta Perihal Dagangan (APD) 1972 menerusi kajian, penelitian dan hasil pembentangan yang dijalankan bersama rakan saya, Datuk Seri Ismail Sabri di Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK).

Amat bagus sekalilah cadangan ini. Supaya dapat membendung lagi kedai-kedai atau premis yang menjualkan makanan yang mencurigakan. Tetapi,adakah dengan wujudnya akta ini? Masalah makanan halal haram ini akan selesai? InsyaAllah akan selesai andaikata seluruh umat Islam di Malaysia tidak menikmati makanan dari kedai makanan yang mencurigakan serta bekerjasama.

Kalau umat Islam di Malaysia tidak menghiraukan soal makan minum sama ada halal atau tidak. Usaha kerajaan dan Jakim tidak ada gunanya. Lantaran itu,saya memohon kepada umat Islam di Malaysia supaya menghindari dari mengunjungi gerai atau kedai makanan yang mencurigakan khususnya kopitiam.


Usah la pergi..Kedai lain banyak lagi..Kedai makan Melayu dan kedai mamak.. Macam mana? Sanggupkah anda memberi anak-anak serta keluarga anda memakan makanan yang haram sumbernya? Kelak,hati akan menjadi hitam..Darah pula sebati dengan benda haram..Belajar pula entah ke mana...Terpulanglah..

4 comments:

A-Y-I-E berkata...

Aku kalau beli roti kat petronas sekalipun.. aku akan tengok ada atau tak roti tu tanda halal.. Berhati-hati la katakan...

Amir Izzat berkata...

@A-Y-I-Eko tengok gak ke? aku rasa..roti kat semenanjung ok..ak sekarang duk Borneo..jadi kena pandai pilih kedai dan makanan..kena hati2 bebenor.. :)

kaizen shinobi berkata...

pihak kerajaan dah beri jalan~
pihak jakim dah membuat keputusan..

tinggal rakyat je perlu sedar..

eh? roti di borneo di ragui ke?

hehe... kat sabah tuh aq men bedal jeh~ yang penting aq yakin ape yang aq makan.

hahaha kat tawau takde kopitiam bagai.

roti lak aq beli hajjah elly punya brand~ ngeh3

Amir Izzat berkata...

@kaizen shinobiha..bergantung kpd rakyat la nie....

oh ya..bukan diragui cuma kena hati2..

haha..betul2..yakin.. hihi..

ko duk tawau ke? ak duk Kuching nie..satu kopitiam pun xjumpa...nasib baek..


roti hajjah elly? ada ke? 1st time dengar..haha

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??