Kenaikan Harga Minyak Dan Gula Amat Membebankan Penduduk Kampung!

 Assalamualaikum wbt. Baiklah.. Pihak kerajaan cakap kenaikan harga minyak dan gula baru-baru ini tidak membebankan rakyat. Ya,saya setuju dengan kenyataan itu untuk rakyat yang bergaji tinggi,bergaji besar macam menteri-menteri dan sebagainya. Menteri-menteri mana ada isi minyak sendiri,kan? Kalau ada,alhamdulillah.

Ketika saya bersekolah di Kampung Kuala Balah yang berada di hulu Kelantan. Jalan antara Jeli-Gua Musang. Harga minyak di situ pun sudah mahal. Stesen minyak tiada di kampung saya. Jadi, ada penduduk kampung yang mengambil inisiatif menjual minyak yang di dalam tong. Pam macam itu lah. Nak bagi tahu dengan terperinci,saya pun tidak pandai.

Baiklah. Ketika kerajaan menaikkan harga minyak tahun lepas..seingat saya. Harga minyak di kampung pun naik menjadi RM 2.50 seliter. Saya ulangi! RM2.50. Bukannya RM1.80 seliter.. Nampak tak perbezaannya? Macam mana minyak tak naik,penduduk kampung yang menjual minyak ini membeli dari kawasan yang jauh kot. Saya tidak tahulah dari mana penduduk kampung atau peniaga minyak di kampung ini mendapatkan bekalannya. Namun,harga RM 2.50 seliter itu terlalu mahal. Alasanya mungkin,stesen minyak agak jauh..

Cuba bayangkan harga minyak di kampung pada masa sekarang sejurus kenaikan minyak sebanyak 5 sen? Sudah tentu akan naik, tidak percaya? Saya syorkan pihak kerajaan mengunjungi mana-mana kampung.Oh ya! Saya terlupa pula bahawa saya ini blogger picisan. Mana ada pihak kerajaan nak dengar kata-kata saya. Haha.

Harga gula pula? Tak usah cakaplah..Peniaga Malaysia hanya tahu mengaut keuntungan. Selepas itu,pihak berkuasa akan memandang enteng. Terseksalah kami yang bergaji kecil ini. Kesian warga kampung..Saya pun penduduk kampung dan saya pernah rasa.. Anda nilailah sendiri apa yang kerajaan hendak buat…

Walaubagaimanapun,saya amat “berterima kasih” dengan kerajaan kerana dengan kenaikan minyak ini,rakyat yang sememangnya dah susah akan “berusaha” untuk mencari rezeki menyara hidup yang penuh mencabar.. Assalamualaikum!

3 comments:

Sharinginfoz berkata...

kita tengok le nanti impak kepada penduduk malaysia terutamanya yang berpendapatan rendah dan yang sudah bersara

Dark Half berkata...

ini la yg dikatakan rakyat didahulukan (so, kalau naik harga brg atau minyak mmg rakyat la didahulukan...haha)

pencapaian punye pasal

Tanpa Nama berkata...

@Dark HalfBismillahirahmanirahim,
sbg s'org warganegara yg prihatin, anda mestilah menjadi pengguna yg bijak. .
utk harga minyak yang tinggi -
1. laporkn kpd KPDNHEP sekiranya ada peniaga yg menjual brg2 dgn harga yg xb'patutn
2. kurangkn p'jlnn utk mengelakkn p'gunaan bahan api yg byk.
untuk harga gula yg tinggi -
1. kurangkn p'gunaan gula dlm kehidupn seharian
ingat .! kerajaan ambil tindkn spt ne adalh utk
1. m'pastikn agar rakyat m'gurangkn p'ambiln gula dlm makanan seharian bg mengelakkn lebi ramai mati akibat diabetis@kencing manis
2. subsidi d sala guna ole semua pihak dgn menyeludup ole w/asing, org yg kaya juga m'dpt subsidi yg sama dgn org miskin . . sehubungn itu, pihak kerajaan dijangka akan m'cri mekanisme yg b'sesuaian bg memastikn setiap bantuan kerajaan akn d nikmati ole gol sasar. tindakn mengutuk kerajaan bukanlar 1 tindkn yg bijak krn anda patut b'syukur w/pn harga minyak + gula dh naik d m'sia namun jka d bandingkn dgn negara lain, kita masi m'catatkn harga yg paling rendah . .
jgn jd rakyat yg t'lalu manja d mana setiap benda memerlukn khidmat + bantuan kerajaan dan tidak mahu b'dikari. . sekiranya ini b'laku menunjukkn bhw anda adalh org yg malas dn hanya mahu tunggu n b'hrp agr sentiasa d bantu + dtolong ole org lain dlm menjalani kehidupn seharian .. . lihat semula bangsa lain d luar sna, renung2kn semula n selamat b'tindk utk m'jd w/negara yg prihatin + bijak . .
sekian.

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??