Penat Juga Memasak Nie..

Hurm..Setiap hari Isnin dan Selasa aku akan memasak di bengkel. Bukannya selalu lah.Memandangkan aku nie pelajar aliran Vokasional. Mengambil kursus Katering. Maka,mempelajari bidang masak memasak yang sememangnya agak asing bagiku dulu amat memenatkan..Namun,dalam penat aku gembira..

Kalau cikgu cakap ada kompentesi,keesokan harinya..Kami,pelajar Katering perlu bersiap-siap.. Semua kain mesti ada..Kain lap meja,lap tangan..Kain layan dan sebagaianya.. Apron  juga perlu ada..Topi@cap juga perlu..Erti kata lain,semuanya perlu lengkap. Kalau tak lengkap,alamatnya..kena denda la..Pulang lewat dan dipaksa mencuci pinggan mangkuk. Argh! Perkara yang paling aku benci... 

Sebenarnya,seronok juga dapat memasak nie..tapi memenatkan laa..Kena berdiri lama punya..Jaga masakan sambil cuci peralatan..kasi bersih meja dulu....Lepas tue,tengok masakan kita... Ok! Lepas siap satu masakan..Contohnya..,Beaf stick..(betul tak eja nie?).. Kena buat masakan lain lagi.. Fuh! Penatlah...

Tak dapat la aku bayangkan mak aku memasak di dapur..lepas tue,membasuh pakaian..Lepas tue,semak kertas..Selepas itu,memasakak lagi..Dan mesti ada saja kerja yang mak aku lakukan..penat sungguh. Memang besar pengorbanan ibu..Aku pun dah larat nak memasak... 2 jam setengah masa yang diperuntukkan untuk memasak pun..pinggang aku dah mula buat hal..

Huhu... Tapi..hajat di hati nak ada juga kepakaran memasak nie... Hehe.. Nak jadi macam Chef Wan la katakan..

7 comments:

nabilah abd rahman berkata...

mesti masak sedap ni...orang kata,kalau lelaki terer masak,masakan akan lebih better drpd perempuan nye masakan...

kaizen shinobi berkata...

err.....

xyah pakar2... asalkan jadi makanan tuh dah r... ngehahaha

yang penting leh makan~ ngee~

psst~ ko penah makan telur dadar, tapi dalamnya ada sayur campur, kelapa, dan macam2 lagi benda pelik? itulah menu ayah aq kalau mak aq xde kat rumah~ ngehahaha

Fakhrur Razi berkata berkata...

best la gop
dh kawen esok sng XD
xyah pi mkn kot lua

Amir Izzat berkata...

@nabilah abd rahmanhaha..boleh tahan ar..tapi kurang menjadi sikit... hehe..semalam punyer pun ok la.. esok masak lagi..

eh..ye ke/ haha... yg pasti..masakan ibu terbaik punyer...kan? pompuan gak tue.. cik nabilah pandai masak tak? mesti pandai kan?

Amir Izzat berkata...

@kaizen shinobi..hhaa.tapi nak jadi chef kena masak kaw-kaw punyer..mana leh ala kadar..haha..

eh.. ada sayur campur..kelapa..dan macam2 lagi? wah! hebat..sedap tak ko makan? aku rasa nak cuba la..bak sini resipi...mesti campur semua bahan..hahaha..

yg penting telan hingga kenyang..kan?

Amir Izzat berkata...

@Fakhrur Razi berkatahaha..betul2..ada ilmu memasak nie..jimat bajet..haha

Sharinginfoz berkata...

dah lama betul tak masak sendiri

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??