Kamek Mowk Kelaka Sarawak!


Selamat lemai wai! Eh! kelaka Iban indah. Haha. Aritok,kamek mowk klaka B. Melayu Sarawak. Pat sik? Mun kitak owang sik paam..ku duli apa?! Relax..kalau korang tak paham. Nanti buat-buat paham je la. Ok? Mun tatabahasa ku salah. Tak owang ajar lok owh. Aku sengaja jak bah taip entri lam dialek Melayu Sarawak. Saja mowk practice bah. Walaupun ejaan ku sik betul pi ku masih boleh klaka gik.


Ku just mowk cerita ativiti ku tek.. Pagi tadik,kat skolah aku..ada aktiviti gotong royong. Nang best..haha.. Kenak best owh? Sebab sik molah kerja bah. Kerja molah jwak pi sikit jak. Sik banyak. Lagipun kerja dalam aircond. Nang nyaman. Boh jeles owh. Haha.

Kerja nak dipolah ku just susun meja. Ya jak. Kakya..susun kusi..Sidak lain ya..nyapu sampah..mop lantai.. Senang jak. First time ku dengar ada gotong royong ariya,aku ingat banyak kerja nak dipolah. Nangga-nangga...dikit jak. Haha.. Eh! Tak owang faham sik apa dikrepak ku tok? Mun sik paam..bukak kamus nun. Dialek Melayu Sarawak unik bah. Mun mowk belajar.. datang sitok. Senang agik. Kelak ku ngajar.

Dulok..first time ku datang Kuching. Sepatah haram pun aku sik paam klaka S'wak tok. Nang heran ku nangga sidak kelaka. Dah la cepat..bahasa yang agak pelik. Ya dulok.. Nektok..ku dah pandey. Haha.  Camney ku pandey? Aku pun sik tauk jwak. Tang ada jak pandey dikpun. Bena tok..Sik da orang ajar... 

Mungkin ini anugerah.. hehe.. Mun kita diam di sesuatu negeri...dan sering mendengar perbualan sidak. Kita tentu akan pandey kelaka bahasa sidak. Tok ku cerik contoh,mun tak owang diam ngan orang Asli. Sidak kelaka bahasa sidak pun.. Nakkah tak owang sik paam. 

Mala jak dengar orang Asli kelaka. Lama-kelamaan ..dah pandey kelaka kedak sidak. Haa..ya lah dinamakan... pembelajaran. COps! Apa dikrepak ku tok? Aduh...aku pun sik tauk jwak. Tulis apa nok bermain di kepala.. Haha. Belum gik ku kelaka Iban. Mun ku kelaka Iban,nang sah kitak owang sikkan faham. Jakuk Iban best.. sak sikda owang faham. kih3. Ya jak lah..ku pun sik pasti betul ka sik bahasa aku... yang penting. 1Malaysia!!

Nota kaki: Korang faham tak? Bukak kamus nuh.. Eh! Geng Blogger berehat la pulok..

4 comments:

aimy berkata...

amir bukan org srwak ka?pas mena dh klaka srwak ya..hehehe

Amir Izzat berkata...

aok.mek bukan org s'wak.. huh? pas ka? hehe..besalah.. thanks!

Teacher Yatee berkata...

salam amir...

nang pndey ktk klaka swk oo...kmk tok diam ctok sik juak dpt klaka mena2. mun ada kamus dpt la kmk phm pa cdak klaka. jaku iban? haha...aku nemu mimit jak...dik nemu jaku iban???

Lvna berkata...

owh.....terornya....sik da orang ajar pun dah pandei kelaka serawak~ ....tahniah !!

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??