Nak Semak Nombor Ekor Pun Agak-Agak Laa...


Alhamdulillah...dah sampai rumah.. Pagi tadi aku ajak mak aku pergi kedai. Nak beli kain maslin untuk kopetansi esok.

''Mak! Cikgu suruh beli kain maslin..''

''Kain maslin? Kain apa?''

''Entah la mak..macam kain sup bunjut tue.kot.''

''Baiklah. Mak pergi bersiap jap''.


Pukul 12 lebih gitu-gitu. Aku,mak,ayah dan adik Zahra pergi bertolak dari rumah ke India Street. Fuuh! Ramai giler orang nie.. Bersesak-sesak kat jalan raya. Parking semua penuh...Jalan jammed.. Almaklumlah hujung minggu..semua orang keluar. Bak kata ayah aku..''Semua orang bukit keluar hari nie..'' Haha..


Berapa minit kemudian..kira-kira 15 minit. Sampai la kat kedai tuh. Aku dan mak aku pun kelaur keta..menuju ke kedai kain. Apa ntah nama kedai tue..lupa pulak aku. Tapi memang ramai la orang..bersusun-susun orang dalam kedai kain tuh. Nak berjalan pun susah..

Mak aku tanya pembantu kedai..

''Dik,kain maslin ada tak?''

''Ada,tue..yang warna puteh''

''Ok,terima kasih.''


Aku curi-curi dengar perbualan mereka. Mak aku pun ambil kain tuh. Bincang sat dengan aku. Aku cakap..''2 leter mak''..


''Eh! Bukan leter lah..meter''.


''Ops! Sorry..hehe''.

Pembantu kedai tue pun potong kain.. 2 meter. And then,pergi kat kaunter..beratur lagi. Lemah nyawa ku. Semeter harga RM3.20. Dua meter RM 6.40. Mahal gak...kui3.. Selepas membayar..kami pun menuju la ke keta. Nak keluar pun susah. Orang-orang Malaysia memang ''peramah''. Nak bagi laluan pun susah. Hish! Tak pe..sabor je la den.


Keluar dari kedai..Aku terpandang satu makhluk Allah yang sedang duduk mencangkung serta membaca surat khabar dengan teliti. Mula-mula aku pandang sepintas lalu.. Lepas tue,aku perasan yang orang makhluk Allah nie baca surat khabar dengan khusyuk sekali. ''Aih..pelik nie..'' bisik ku. 

Ha! Masyaallah..patutlah baca dengan khusyuk..rupa rupanya tengah pegang kertas nombor ekor. Semak menang ke tak..adoi..Manusia oh manusia. Memang tak malu betol! Dah la berjudi..pastu check nombor ekor ditengah-tengah orang ramai. Memang muka tak malu.. Tak tau dah nak kata apa lagi. Best ke main nombor ekor? Fenomena nie memang dah parah. 

Kadang-kadang aku tengok,orang Islam sendiri pun beli. Terutamanya Melayu. Betul aku cakap nie. Aku duk di Kuching. Kedai 4D,sport toto memang banyak. Tak terkira oleh aku..tapi aku tak la pi sana. Aku lihat..laku gak kedai sport toto nie.. Melayu ada..Cina ada..India ada..semua kaum ada. Meriah la.. Ha! Seksok nanti..tanggunglah dosa sendirik. 
 

12 comments:

hans berkata...

yups betul
jgn berjudi
buang duit

Amir Izzat berkata...

betul3...perabis duit je. tak lama lgi..boleh bankrup

Penulis Setia berkata...

manusia klw xingat Allah..lupa halal haram ,,mcm tula jadinya..moga Allah melindungi kita semua

Rohani Hashim berkata...

lagik haru, pakai baju melayu sepasang chanteqq jer, pastu duk q nak beli nombor...ape kes???

Amir Izzat berkata...

@fasya.. itu la..penting ka dut je, InsyaAllah..amin.


@Hany@Zuki..panjang tol nama.. hehe..

huh? tue mmg cari nahas. skali jakim datang.. ha.baru kena. org mcm tue..tak tau dah nak cakap pe lg.

shira berkata...

dekat kampung aku... sebelah masjid, seberang jalan ada kedai magnum.. ada je anak muda lepas solat jumaat terus pegi kedai magnum tu.

Amir Izzat berkata...

@Shira..kedai magnum? kedai mende tuh? sorry ar..xtau.

Kaizen Shinobi.com berkata...

cheh~ judi owh judi...

aq x pham, dah tau xkan menang still beli gak....

ades....

Amir Izzat berkata...

@Kaizen.. aku pun tak paam.. saja kot nak 'melabur'....

Bukan Eciz berkata...

kat kg saya ni, melambak orang beli nombor ekor. heiii tak padan dengan org kg. huhu. tah apa2

Amir Izzat berkata...

@Eciz..ye ek? adohai..kalau kat kpg dah camtue..apatah lg bandar... erm..

Nurul Ayu berkata...

selalu sgt tengok org mcm ni..tak taw malu langsung...hei

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??