Huh? Kerana Sudu,Guru Boleh Kena Penjara?


Ha! Bertemu lagi dengan aku korang ye. Jangan bosan. Teruskan bersama blog aku yang bosan ini. Malam nie aku nak bercerita pasal cerita kawan aku. Perbualan antara dia dengan cikgu kelas kami orang. Mula-mula aku baca tajuk. ''Cikgu Boleh Ke Makhamah Gara-Gara Sudu''. Agak terkejut juga aku. Mungkin cerita kawan aku nie menarik. Pastu cuba la terjah blog dia.


Oh  ya! Nama dia keyrill. Amir tak tahu nak kata apa lagi. Apabila baca cerita nie..nak gelak pun ada..Nak gelak bukannya apa..tapi penggunaan bahasa tue..lawak. Apapapun,kita baca dulu..baru komen!! ahaks.

hai friends.....apa khabar semua nya hari ini? keyrill harap smuanya sihat hendaknya.

keyrill di sini sihat senantiasa...hari ini keyrill begitu gembira kerana semua yang dilakukan berjalan dengan lancar seperti yang telah dirancang. hari ini ada satu cerita ni yang keyrill nak ceritakan dengan korang....baca tajuk je korang dah tahu...huhuhuhuhu.....

jom kita hayati bersama.....

tengah hari tadi, pkul 12. masa terakhir bagi sesi kelas hari ini. kami kumpulan A untuk matapelajaran PMM ( penyajian makanan dan minuman ) pergi ke restoran seperti biasa dan kumpulan B pulak dengan matapelajran PMBT ( penyediaan masakan timur dan barat ).

setibanya di restoran, cikgu terus sahaja mengarahkan untuk membuat nota PMM. apa nak buat? buat jelah

lagi bguskan x belajar dan x bising. semua buat nota dengan senyap.

waktu itu ada seorg kwan keyrill pergi ke stillroom untuk mengambil sudu. kwan keyrill ni blum mkan rehat tadi sebab bntu cikgu kmas restoran. so, cikgu bgilah diorg mkn dlu. ksian... kmi yg lain pulak mula buat nota.....

then, cikgu M membitahu kwn sya tu, '' kalu sudah guna sudu letak balik, ya '' katanya ''. dia tambah lagi, '' itu sudu kerajaan, bukan sekolah punya. awak jangan main2 ye dengan harta kerajaan. kmi guru yang mngajar kena pergi makhamah kalu ada apa2 berlaku dengan harta kerajaan ni. walaupun cuma stu sudu...'' katanya.

aku tersenyum. terasa nak ketawa pun ya. apa tidaknya, sebab satu sudu seorg guru dibawa ke makhamah!!! mak ai! biar betul ni?

hahahahahahahahaha............

keyrill pun tak tahu?????
kah.kah kah.. Lawak-lawak... Biarkan penggunaan bahasa Keyrill itu.. Yang menjadi fokus kita adalah sudu. Ya! Sudu. Kerana sebijik sudu pun guru boleh pergi makhamah. Ertinya didakwa lah kan? Apabila didakwa dan terbukti bersalah. Penjara lah tempat nya. Betapa risikonya tugas seorang guru. Amir memang tabik dengan seorang guru sebab dialah yang menjadi tonggak kejayaan kita. Tanpa guru siapalah kita.. Sudu oh sudu... pelik-pelik je engkau!! ahaks.

Nota kaki: Apa nak dikata lagi? Jom tido!!!

7 comments:

cikgu isza berkata...

moral sebenarnya.. kita mesti amanah.. :)

Amir Izzat berkata...

betul kata cikgu...cuma orang kena amanah.kalau tak..hilanglah sudu..penuhlah la makhamah nanti.. kan? ehhe

AISHA SAAD berkata...

betoll cekgu nih beratt amanah nyaa!
tapi orang2 keep on balming the teacher if ape2 jadikk!
heshhh, ta pahamm aku!

yang suaz berkata...

cgu tu tengah ajar murid dia supaya amanah la tu..:)

Hasrol Nizam berkata...

oh, itu baru amanah tentang sudu.. belum amanah2 lain lagi..fuh..

WZulhilmi berkata...

Lain kali bawah sudu dari rumah je lah..Hihii

hanis aleeya berkata...

ada sorang waden sekolah nis dlu tikam mata pelajar dengan garfu tak pula bawa ke mahkamah.. agaknya sudu je kut yang boleh sebabkan dibawa ke mahkamah.. garfu tak..

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??