15 Larangan Untuk Wanita [Part 1]

Assalamualaikum dan salam sejahtera serta salam 1Malaysia. Apa khabar anda semua hari nie?  Aku nak berkongsi sedikit maklumat la..atau nak bagi tahu.. ada 30 larangan untuk seorang wanita. Aku sertakan 15 dahulu la ye. Mari kita baca.

Menyambung rambut palsu
  • Menyambung rambut palsu? Korang rasa dah ada tak wanita berambut palsu? Aku rasa dah ramai kot..sebab rambut ciput sangat... kih3
Bertatu, mencabut bulu wajah dan mengikir gigi
  • Bertatu? Bagi perempuan muslimah..tak ada lagi kot. kan? Ha! Mencabut bulu wajah dan mengikir gigi..ramai dah yang buat nie. Kalau pi mana-mana,bila ternampak perempuan yang cantik. Kening dia mesti lain dari yang lain. Sal gigi pulak,ada kot tapi tak banyak. Ingat! Jangan cukur kening tuh.
Keluar rumah dengan memakai minyak wangi
  • Ingat! Anda dilarang memakai minyak wangi. Tau tak? Kalau terselisih dengan aweks,fuh! Baunya semerbak kasturi. Tergoda i.. jangan pakai lagi la yerk.
Memperlihatkan perhiasan(bersolek) di depan lelaki lain
  • Malas lah nak cakap..dimana saja anda berada..anda akan lihat orang sebegini.
Menolak panggilan suami untuk tidur bersama 
  • Ops! Saya masih under 18. tak boleh berbicara hal ini. Tapi yang dah berkahwin tue..buat-buat faham la ye.
Membuka rahsia hubungan suami isteri
  • Tang bukak rahsia nie la yang berbahaya sekarang. Banyak dah orang duk heboh situ sana sini.
Berpuasa sunat tanpa izin suami
  • Anda buat anda tahu. Berpuasa pun mintak izin tau. Suatu hari nanti,Amir akan jadi suami jugak. Kalau isteri nak berpuasa,Amir akan benarkan. [gatalnya saya]
Membelanjakan harta suami, tanpa izin suami
  • Walaupun seposen pun awak kena mintak tau. Nak beli barang kemas ke..nak beli barang dapur ke..nak beli topup ke. Semuanya kena mintak.. ok?
Derhaka kepada suami
  • Amir pernah dengar ceramah dalam CD.. Kalau tak silap Amir,ustaz tue cakap..walaupun seorang isteri itu sedih dan sengsara akibat deraan suami. Si isteri kena taat jugak. Tak boleh derhaka.. Suami zaman sekarang pun dah banyak dera para isteri. Apa ke dayus lelaki itu?
Meminta cerai tanpa sebab yang jelas
  • Bercerai sebab tak sefahaman. Bercerai sebab tak dapat nafkah batin..bercerai sebab tak dapat duit..bercerai sebab..sebab tak sebab lah. Pelik? Kenapa mahligai indah yang dibina itu sanggup digadaikan? Perceraian itu tidak bagus tau.. Nanti  menduda dan menjanda pulak. Anak pulak dilempar ke tepi. Kesian anak-anak itu...huhu... T.T
Mengingkari kebaikan suami
  • Mengingkari kebaikan suami? Macam mana pulak tue ek? Amir rasa..kalau suami tue baik sangat..mula lah si isteri nak curang ke apa ke. Begitu kot. Tak pandai lah AMir nak cakap. Kalau Amir kahwin nanti Amir cakap..hehe..
Bersama lelaki lain yang bukan mahram
  • Isteri ditangkap khawat dengan lelaki lain? Suami ditangkap khalwat dengan perempuan lain? 2x5 jek. Kalau marahkan suami,janganlah pulak carik yang lain. Bagi pasangan kekasih zaman sekarang..terutamanya perempuan. Anda jangan terpedaya dengan kata-kata manis lelaki. Tipu belaka tue.. ''Habis madu sepah dibuang''
Memandang lelaki yang bukan mahramnya
  • Huh? Tengok lelaki yang bukan mahram pun dilarang tau... sila amik perhatian ye. Ramai perempuan suka tengok lelaki.. tapi aku masih tidak paham.. Yang faham..sila jelaskan..
Bersalaman dengan lelaki bukan mahram
  • Bersalaman dan tidak berlapik? Tang nie susah nak bendung. Pabila lelaki huluq tangan,si perempuan nie tanpa segan silu menyahutnya. Depan mata Amir pun da berlaku. Tapi was-was jugak nak bersalaman ngan cikgu. kalau tak berlapik Kat Kelantan,pelajar lelaki tidak dibenarkan bersalaman dengan guru perempuan..bukan tidak dibenarkan..boleh bersalaman tapi berlapik. Aurat beb! Berdosa tau! tapi kat negeri lain..atau kat mana-mana..atau dimana-mana saja anda berada..tak tahulah Amir..
Menyerupai lelaki
  • Bagi sesiapa yang nak jadi lelaki tuh,baik tak payah la. Tengok badan dah tau hang tue lelaki ka perempuan. Nak cerita sikit..Pada minggu lepas,aku ajak mak pergi ke India Street kat Waterfront pergi beli kain maslin dan bunga. Semasa duduk dalam kesesakan lalu lintas..aku ternampak kelibat seseorang berbaju merah. Baju masuk dalam seluar.Pakai rantai..  
  • Aku berfikir la sejenak..lelaki ka perempuan? Mula-mula aku pandang sepintas lalu je. Muka macam lelaki. Sebab tue tak perasan. Lepas tue aku tengok balik lah..bila tengok balik..barulah aku tua yang dia tue tomboy. Kah3.. Lawak doe. 'Boobs' dah terpampang. Ada hati nak jadi lelaki. Ada gak perempuan minat tomboy. Apa nak jadi dah???
    p/s:
    Bahasa yang aku guna tunggang langang pulak dah.. (0.o)
    p/s 2:
    Nak ikut hukum manusia ke nak ekot hukum Allah?
    Nota:
    Kalau ada salah..sila perbetulkan.. Nak komen ke tak???

    11 comments:

    ::ienafazlyna:: berkata...

    nice info dik...memang betul semua benda2 tu banyak terjadi..tp nak buat cam ne..duniawi..yg mane leh dielakkan, cube elak

    shafiq berkata...

    thanks for sharing bro.. ;)


    My latest entry : Perkahwinan Tema Ala Filem Shrek !

    Huda berkata...

    bagus2~ mari ingat2kan sesama manusia :)

    Amir Izzat berkata...

    @Shafiq.. most welcome... hehe.. lelaki pun kena tau gak..

    @Kak Iena...
    Hurm... yup..mari kita elak dan tempis semua itu.. dunia oh dunia..

    Amir Izzat berkata...

    @Huda... betul3.. jom kita sedarkan mereka yg terlena.. ^^

    rObin@ayuE berkata...

    ooo...adik-adik lg ih...belog mcm org dah matang..tahniah2..=)

    Amir Izzat berkata...

    @Kak(kot) Ayue... kenapa? hehe.. sy dah dewasa lorh.. bukan budak-budak..kih3..

    ullyana zaidy berkata...

    adik mir...
    wah..
    bgs wat entry cmni :P
    tenx share infoo

    FeeQ berkata...

    This entry really good

    muzz berkata...

    nie bagus bg tau kat bebudak kat kelas awk,sedar kan mereka...dakwah wajib tok seorang muslim/muslimah..

    Amir Izzat berkata...

    Muzz:
    betul tue..wajib untuk semua. InsyaAllah..amir akan sentiasa bgtau..walaupun budak zaman skarang keras kepala.

    Catat Ulasan

    Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??