Berhati-hati Akses Wi-Fi di Luar.


Petang nie Amir nak berkongsi sedikit  rahsia info tentang bahayanya akses Wi-Fi di luar. Wi-fi sebenarnya menjadi semakin popular disumbangkan oleh peningkatan rangkaian jalur lebar berwayar dan tanpa wayar kerana ia merupakan rangakaian kawasan setempat(LAN) yang bergantung kepada rangkaian kawasan luas(WAN) seperti WiMAX dan sebagainya.

Wi-Fi kini boleh diakses di mana-mana saja. Sama ada rangkaian daripada jiran tetangga, di kedai mamak, restoren segera atau atau di lapangan terbang, anda tentu dapat mengesan rangkaian wayarles yang mengunakan Wi-Fi (Wireless Fidelity) atau rangkaian protokol 802.11b.

Baik. Mengapa kita perLu berhati-hati ketika mengakses wayarles di luar? Mari kita lihat sebabnya.


PENCEROBOH.
  •  Penceroboh? Ya. Apabila anda memasuki rangkaian terbuka dengan mengakses mana-mana rangkaian Wi-Fi terbuka di luar,anda sebenarnya mendedahkan kemputer anda kepada pencorobohan oleh mereka yang tidak bertanggungjawap.
  •  Kebanyakan Wi-Fi terbuka dan tidak mempunyai kata laluan juga tidak mengunnakan sistem perlingdungan keselamatan para pengguna.
  • Maka data-data dalam komputer anda boleh diakses dengan mudah oleh sesiapa yang berada dalam rangkaian tempatan atau mereka yang mengakses dari luar iatu menggunakan internet. 
 VIRUS.
  •  Anda juga sebenarnya terdedah kepada ancaman VIRUS,TROJAN,MALWARE,CECACING dan sebagainya yang mudah menyelinap masuk ke dalam kompuer yang tidak dilindungi sepenuhnya.
  • Untuk mengelakkan dari terken virus ini mudah je. Anda hanya perlu memasang perisian anti virus terkini dan sentiasa mengemaskini versi terbarunya(UPDATE).
  • Penggunaan perisian operasi firewall yang terdapat sitem operasi (OS) Windows terkini mampu menghalang pencerobohan dan juga tindakan trojan atau malware yang sentiasa merubah tetapan (setting) dalam komputer anda.

KECURIAN.

Kecurian ini memang berbahaya. Anda mungkin akan kehilangan laptop kesayangan anda jika selalu membawa dan mengakses Wi-FI di kedai-kedai mamak kerana perbuatan ini mungkin mendedahkan laptop anda untuk dicuri. Pencuri pun bersenang lenanglah. JANGAN BIARKAN PERKARA INI BERLAKU!

Bagi pengguna telefon bimbit pula,penggunaan Wi-Fi sememangnya banyak menjimatkan kos mereka tetapi tidak terkecuali juga daripada masalah-masalah yang disebut tadi. Sehubungan itu,anda haruslah berhati-hati dan bijak untuk mengelakkan perkara ini berlaku.

Bisik sikit : Fuh! Lepas nie aku takut dah nak guna Wi-Fi. Selalu curi taman sebelah punya... hehe.. 

7 comments:

Nisaeciz berkata...

hattoii. seb bek kat kg ni tade. huahua

yg ada hanya dirumahku syurgaku <- promo ka?

nak tgk apa yg kamu sudi komennn = Tak perasan encik ben ashaari dah jelajah belog sendirii?? hattoii

Amir Izzat berkata...

haduh2... ahaks.
kt umah je ade? nak tumpang? haha...

serol berkata...

fuh, bahaya jugak rupanya ni kan.

AnWaRnAiM berkata...

ho2 boleh curi2 erk...

Amir Izzat berkata...

Seeol..mmg bahaya..ak bru je tau...

Anwar.. yup.dunia dah maju..

Aujinz berkata...

aku guna wi fi kat umah jer..

kalau keluar aku gune berukben jer..
hehehehe..

Amir Izzat berkata...

haha..ko punya lain..tue wifi sendirian berhad..

ko gune bokben ek? xbgs..abis duit je.. ahaks. thx!

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??