Perihal Pegawai Polis Yang Menggunakan Kekerasan Melampau

 [gambar hiasan ihsan google]

Assalamualaikum. Ha! Bertemu lagi bersama Amir Izzat di sini. Pada malam ini,saya rasa nak berkongsi apa yang saya tahu. Silalah baca. Entri ini sangat ringkas tapi padat memandang kes tentang polis kian menjadi-jadi. Jadi,pandanglah dengan positif.

Jika pegawai polis cuba untuk menahan anda,undang-undang menetapkan bahawa anda mestillah memberikan kerjasama secara baik. Kehendak ini mestilah dipatuhi melaninkan pada 3 pengecualian berikut;

1.Jika anda tidak perasan bahawa orang yang cuba menahan anda adalah seorang pegawai polis.

2.Jika pegawai polis tidak melaksanakan tugasnya mengikut undang-undang yang ditetapkan.(Contohnya,jika dia memasuki rumah anda tanpa waran,tanpa keizinan anda atau tanpa sebab-sebab munasabah.)

3.Pegawai polis menggunakan kekerasan yang melampau tanpa sebarang sebab. Ini bermaksud bahawa pegawai polis tidak boleh memukul anda dnegan 'nightstick' hanya kerana anda mengatakan sesuatu yang biadap.

Menentang penahanan oleh pihak polis dan menyerang mereka adalah kesalahan yang amat serius yang amat serisu yang boleh menyebabkan anda mengjadapao masalah besar. Oleh sbeab itu pastikan yang anda betul-betul mengetahui hak anda. Inilah peraturannya: Apabila berada dalam kesamaran,maka jauhilah!

Anda sepatutnya sudah mempunyai gambaran umum akan hak-hak anda dalam mempertahankan diri anda,menggunakan kekerasan yang tidak membunuh dan kekerasan yang membunuh. Sentiasa ingat bahawa maklumat ini tidaklah ditulis mengikut perkataan undang-undang yang sebenar. Selain dari itu,setiap negeri juga mempunyai pandangan berbeza berkenaan isu-isu tertentu. Jika anda ingin lebih memperlengkapkan diri anda, anda perlu melakukan kajian mengenai negeri tempat anda tinggal.

Bicara:

Apabila memperkatakan berkenaan pegawai polis, kekerasan yang melampau bermaksud pegawai polis hanya boleh menggunakan kekerasan atau untuk mempertahankan dirinya atau orang lain dairpada kecederaan fizikal. Apabila pegawai polis menggunakan kekerasan melebihi apa yang diperlukan,ianya dianggap melampaui.

[sumber buku Pertahanan Diri]

Jika anda diancam oleh mana-mana polis. Jangan takut jangan segan. Sila buat aduan. Kerana anda ada hak untuk bersuara. Kadang-kadang polis yang menyamar menyebabkan seluruh polis tercemar. Apa-apa pun,kita pandang dengan positif. Kita lihat yang benar. Jika fikir yang baik. InsyaAllah,kita akan hidup aman tanpa sengketa. 

5 comments:

BUJANG SUSAH berkata...

Assalamualaikum... Salam ziarah dari sahabat.. nice blog n good entry..

Sedikit tips dan info buat teman2 bloggers.. perkara remeh yg kita kurang perasan dan tutor 4 the latest read more.. tengok jgn x tengok.. sila klik disini
Semoga bermanfaat insyaAllah.."Sebaik-baik manusia ialah orang yang dapat memberi manfaat kepada orang lain"(Hadis riwayat Al-Qudhi).

"SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT"

P/S: Sedikit perkongsian dan renungan buat sahabat dan diri sendiri dari hamba yang hina jua serba kekurangan ini... sila klik
DISINI

"Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak." (Hadis riwayat Imam Ahmad).
Wallahualam.

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran". - Surah Al-Asr:1-3.

blog anda bagus dan bermanfaat...!!! Teruskan menulis.. Semoga sejahtera dan semoga sentiasa diberi keberkatan.. wassalam.

Aus MeLankoLik berkata...

bagus gak benda ni , kes polis skang makin byk , roadblock belamabak , tapi balik soalan diorg tnye , nk g mane ni , jauh nye . pelik aku , sukati la nk g mane , lesen ade , roadtax ade , sme lgkp , hahahak , takde maslah saje nk bg ade masalah . hahahak .

Roronoa Zoro berkata...

ada jugak satu tips yang aku pernah dengar..

kalo polis wat roadblock malam2 di tempat yg gelap.. jgn berhenti.. sebb tue mungkin polis nak paw kita.. hati2.. hehe..

Eciz berkata...

kalau buat aduan kat balai polis mengenai polis, hmmmmmmmmm susah la jawabnya. kompom diorang bela kawan diorang. huhu

Amir Izzat berkata...

Bujang Susah:
terima kasih..

Aus Melankolik:
Haha..entah la.. Mungkin diorang tak da dah soklan.. Saja je nak borak2 tue.lain kali ajak ke kedai kopi la.ahaks.

Zoro:
Oh ye ke?? Tang nie bahaya. terima kasih peringatan tue..

Eciz:
Haha.. setia kawan la kononnya kan? Tapi tak apa.xramai polis mcm tue..sikkit je.. kih3..

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??