Mari Kita Berhijrah Pada Tahun 2011

Assalamualaikum wbt dan salam 1 Malaysia.

Nampaknya, tahun 2010 akan melabuhkan tirainya pada hari ini. Semakin hari kita semakin berganjak ke arah hadapan. Tahun 1431 Hijrah telah meninggalkan kita. Datanglah pula tahun 1432 Hijrah. Sekejap sungguh masa berlalu,kan? Sudah 1432 Rasulullah meninggalkan kita. Entah bila kita akan menyusul beliau menunggu hari tibanya perhitungan amalan kita.

Baiklah. Bersempena ambang tahun 2011. Saya menyeru diri saya serta anda untuk berhijrah. Apa makna hijrah? Perkataan "Hijrah", digunakan untuk mengistilahkan perpindahan suatu kaum/individu dari satu hal yang sifatnya buruk kepada hal lain yang sifatnya baik. Pengertian ini berlaku kepada kegiatan pindah tempat maupun pindah kelakuan.Contoh hijrah yang paling populer adalah peristiwa Hijrahnya Nabi Muhammad SAW dari Mekkah ke Madinah. contoh lainnya adalah taubatnya seseorang. Jika seseorang telah bertaubat, dengan taubat nasuha, ini pun dikategorikan kepada kegiatan hijrah, berpindah dari suatu kondisi buruk kepada kondisi yang baik.

Sudah tentu anda faham makna hijrah bukan? Jadi, dalam konteks Hijrah pada hari ini. Marilah sama-sama kita memperbaikkan diri kita serta mempereratkan hubungan sesama saudara Islam serta mengukuhkan lagi hubungan kita dengan Allah. Pasti, hidup kita akan aman sentiasa.

Para pembaca yang dihormati Allah sekalian,

Semalam saya ada menonton rancangan Forum Perdana yang berbicara soal Integriti. Tapi bukan itu yang hendak saya bicarakan. Saya petik kata-kata salah seorang ahli panel. Beliau mengatakan " jika kita takut dengan binatang, pasti kita akan menjauhinya tetapi jika kita takut pada Allah, kita harus mendekati-NYA). Betul bukan? Andai terserempak dengan ular berbisa, pasti kita akan menjauhinya. Tetapi jika kita takut akan Allah. Kita tidak boleh lari, tetapi kita harus mendekati Allah.

Ingat! Azab Allah sangat perit dan pedih. Tidak terbayang bagaimana seksanya kita walaupun dosa hanya sebesar zarah. Jadi, saya menyeru diri saya seorang sahaja(nak berubah juga ke? Hehe) agar berhijrah dan kembalilah ke jalan yang diredhai Allah sebelum terlambat. Mungkin, pada petang 2010 ini kita hidup tetapi menjelang malam nanti (ambang 2011) kita akan pergi menghadapa ilahi. Tempat kita syurga atau neraka. Wallahualam.

Sehubungan itu, marilah kita sama-sama berubah menjadikan hidup ini lebih baik dari semalam serta menjadikan amalan kita menjadi lebih baik dari hari hari sebelumnya. Semoga Allah sentiasa merahmati kita serta memberi kita peluang untuk beribadat kepadanya.

Saya akhir dengan ucapan ucapan Assalamualaikum wbt dan tasbih kifarah. Ingat! Jika kita cinta manusia, pasti cinta itu akan pergi tetapi jika kita cinta Allah. Allah pasti akan mencintai kita. Waalahualam.

Nota:

1. Bukan caranya menyambut tahun baru dengan hiburan.
2. Bukan caranya melupakan Allah dalam menyambut tahun baru.
3. Ingat Allah, pasti Allah ingat kita.
4. Jadikan hari ini lebih baik dari hari semalam.

4 comments:

+d.O.Y.A.h+ berkata...

cantik! :)

mzhany berkata...

wohooo..header abru eh dik...hehehe apik...

selamat tahun baru jugak buat kamu...

**apik=cantik**

Hasrol Nizam berkata...

semoga tahun depa lebih baik ddari tahun2 sebelumnya :D

Pendapat anda?
its officially hasrolnizam dot com

tengkorakemas berkata...

selamat tahun baru 2011 :)
semoga bakat diri dapat dipertingkatkan

sama2 kita mengejar impian :)

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??