Andai Anda Blogger Malaysia. Sila Baca Entri Ini. Sedar-Sedar Lah Diri Sikit!





Anda seorang seorang blogger? Dari Malaysia? Mengapa anda menjadi seorang blogger? Jadi blogger dengan rela atau paksaan? Bak kata cikgu saya,

" Cikgu tak suruh kamu datang sekolah nie. Habis itu kenapa kamu datang?"

Sama makna dengan,

" Aku tak suruh kamu jadi blogger, kenapa kamu masih mahu jadi blogger?"

Yang pasti seorang blogger itu ada matlamat masing-masing.

Mari kita lihat perjalanan seorang blogger.

Peringkat awal:

Mula-mula mengelani dunia blogger dunia kita terasa asing. Semua benda tidak tahu. Erti kata lain kita ibarat tin yang kosong. Pembaca pun kurang. Karya tulisan yang dihasilkan pun tiada siapa yang baca. Bab kata istilah blogger... kita baru blogger "newbie".

Peringkat pertengahan:

Diri kita dan blog kita mula dikenali. Semakin hari semakin terkenal. Selepas sekian lama berblogging. Blog kita pun semakin ramai pengikut dan pembaca. Blog yang dahulunya sunyi kini sentiasa ada kunjungan.

Peringkat klimaks:

Bila sudah terkenal. Kita rasa diri kita otai. Kiranya kita sudah mencapai tahap tertinggi dalam blog. Blogger yang baru pasti datang ke blog kita. Apa saja yang kita katakan di iya iya kan.

Peringkat Penghujung.

Walaupun diri rasa otai..Kiranya kita ini menjadi pujaan blogger newbie. Kira rasa megah. Kita rasa lebih dalam semua hal. Iya lah.

"Aku blogger lama. Kau blogger baru. Follower sikit"

Kita memandang rendah pada blogger baru padahal blogger baru dah buat blog masa kita belum diberanakkan lagi. Kiranya blogger tua-tua la ni. 

Sahabat blogger yang lain..yang sama naik dengan kita semakin hari semakin jauh. Kita semakin lupa. Iya, kita lupa dalam ingat. (faham tak?). Kita ingat tapi kita terlupa. Masa semakin pantas berlalu...

Pengajaran:

Blogger yang rasa femes dan otai rasa mereka lebih. Erti kata lain..bangga ke?
Entah lah. Aku pun tidak pernah menjadi blogger yang rasa femes dan otai. Apa saja yang newbie buat kadang-kadang tidak mendapat sambutan,kan? Dialah blogger pujaan hatiku.

Bagi aku. Setiap blogger itu sama. Walaupun kadang-kadang wujud perbezaan antara kita(blogger). Kalau gitu,lebih baik pentingkan diri sendiri,kan? Entah la labu...

Anda tahu apa yang aku hendak ketengahkan disini? Apa yang hendak aku sampaikan adalah kurangkan perbezaan antara kita.

Contohnya seperti kisah dibawah. Bacalah anakku! Haha!

Untuk lebih memahami. Baik anda baca entri dibawah.

Sepanjang almost setahun aku blogging, aku terperahsan there are some differences between blogger baru-baru and blogger yang famous and otai giteww.. psttt, agak-agak ko rasa kurang setuju, boleh la bantah! heee~


Pertama

Blogger otai bebas berentry! dorang boleh cakap anything.. tak kesah la kadang-kadang benda tuh sangat la contradict dengan apa yang semorang rasa tapi sebab beliau otai, okkk tulis sampai lebam! 

Blogger otai jugak boleh jek nak tulis entry yang terkadang tu tersangat laa bosan, but still ramai jugak nak komen. ye lah pengaruh dah ribu-riban kan? try si newbie yang buat?? jangan kan kata komen, nak ado reader pon belom tentu... kan? that is why, selagi kita belom famous, produce la entry yang dapat memberi impak lalu memberi kan follower as well as pengaruh....

Anda tidak berpuas hati? Sila teruskan pembacaan anda di sini.

Nota:

1. Aku menulis dalam keadaan demam.
2. Aku yakin tiada yang terasa.
3. Kalau terasa baguslah. Haha. Bukannya apa. Aku pun sedar diri.
4. Blogger baru ke otai ke tiada bezanya. Semuanya bermula dari bawah.

Sebelum otak rasa bergelora. Jom senyum.



3 comments:

A.I berkata...

phew...... macam entry aku jek bawah tuh.... HAHAHA!

neway, betol jgn ada jurang lagik best!

tapi.... dr jurang nih kita boleh improve, so let's improve our blog style yaww! haha

@cik_ezati berkata...

zati baru di peringkat pertengahan, belum sampai lagi di peringkat klimaks & di penghujung, insyaallah lambat lagi kot nak sampai situ heeee =)

tengkorakemas berkata...

hmm..kadang2 jika berlagak otai jadi lain maksudnya..

OTAI=Orang Tak Ada Iman/Integriti/Ihsan

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??