Apabila Diri Ini Dilanda Kebosanan

Anda bosan? Saya pun bosan. 
Anda marah? Saya pun marah.
Anda dilamun cinta? Saya tak. Mak kata "Sudy most important than love." Jadi,saya ikut cakap mak lah.

Saya sebenarnya bosan tahap nak mampus ni. Tak tahu nak buat apa? Awak pun bosan juga ke? Huhu.  Saya seorang blogger..Blogger sambilan. Apabila bosan nie kan.. Susah la nak buat benda..

1.Bila bosan..aku tak ada idea nak menulis.

2.Bila bosan..aku rasa nak tidur sahaja.

3.Bila bosan..aku rasa malas hendak buat apa-apa.

4.Bila bosan..rasa sunyi je hidup..(tak da aweks.)

5.Bila bosan..semua benda tak jadi. (malang ke?)

Tapi kan.. Mak saya cakap..

1. Kalau bosan..pergilah ambil wuduk dan bacalah Al-Quran.

2.Kalau bosan..pergi lah baca buku..(buku lagi la bosan. Hehe)

3.Kalau bosan..tolonglah mak basuh pinggan nie. (yang nie aku paling lemah)

4.Kalau bosan..buat-buat tak bosan lah. Ahaks.

Tapi kan..Mak cakap.. "Ingatlah Allah selalu.. " Barulah kita tak bosan. Betul kan? Apabila kita ingat Allah,Allah pasti akan ingat kita. Tapi Allah tak pernah lupa akan hambanya,kan?

Kita sahaja yang selalu lupa akan Allah. Ingat bila susah,apbila senang. Kita tinggalkan Allah.. Jadi, kerana saya bosan. Bila masuk Zohor nanti, saya nak berdoa kepada Allah agar saya menjadi hamba yang soleh. Tak mahu dah melakukan perkara yang sia-sia.

Kadang-kadang saya sedar.. Buat apa kita hidup ye? Tak kan lah kita hidup ini hanya untuk merasai perasaan BOSAN,CINTA,GEMBIRA,SEDIH,SUKA,DUKA dan sebagainya. Mestilah ada tujuuannya,kan? kan?

Mak saya cakap.." Allah tidak akan jadikan sesuatu benda itu sia-sia." Betul lah kan.. Tengoklah pokok.. Pokok bagi kita oksigen. Kalau tak ada pokok,matilah kita.. Takutnya.. Erk?

Setiap yang Allah jadikan mesti ada manfaat..Setiap perkara yang berlaku mesti ada hikmahnya,kan? Macam saya,apabila bosan. Saya tiba-tiba je menulis tentang ini. "Ingatlah Allah selalu.." InysaAllah.

Ada orang kan..Apabila bosan. Mesti dia tak tentu arah. Kalau dia ada BLOG,FACEBOOK daN TWITTER. Mesti dia tulis status macam ini. "Argh! Tak da mood lah..Bosan nyer..Huhu" (siapa ada tulis arini?)

Pokok pakalnya,kita MESTI INGAT ALLAH. Bila kita ingat Allah,pasti tenang je hati.. Ayah saya cakap " Kalau lepas solat..bacalah Al-quran." Ha,yang nie saya jarang sikit amalkan. Hehe. Hanya selepas solat Maghrib je baca Al-Quran.

Apabila difikir balik,jarang betul saya bersama Al-quran. Ada orang cakap. Nak berjaya..nak cemerlang..nak Malaysia maju. Kembalilah kepada Al-Quran dan sunnah,betul kan?

Setakat ini sajalah peringatan untuk diri saya yang bosan. Rasa tenang je hati bila dapat berkongsi apa yang saya tahu. Tapi kan.. Banyak-banyak benda.. Saya ikut cakap mak. Saya ni dikategorikan anak mak ke? Hehe.. Mungkin kot.

Baiklah..Saya tahu awak bosan..Renung-renungkan lah.. Selamat beramal..

Nota kaki bau bucuk: Bacalah entri nie macam awak baca entri budak sekolah rendah. Pasti seronok. Hehe.

7 comments:

eqbalzack berkata...

abg eq kerja sorang2 kat opis ni mmg bosan!

Syazana berkata...

:) nice sharing.

Sharinginfoz berkata...

bila bosan apa lagi tidur

Anak Serina Ngan Umie Aida

tengkorakemas berkata...

hehe bosan2 pun dapat juga menghasilkan entri yg memberi kesedaran :) bosan yang memberi manfaat hehe

Anep™ berkata...

best lak aku bce nie..so dekatlah diri pd allah...itu lebih berfaedah dan x sia2..hahah

shahrilhakime berkata...

Laaa....mmg le kite anak EMak....
takde Emak ...takde le kite....
means....camni tinggi mane pun kite pegi......ingatle pade Mak kite dan Pencipta kite........ ambik kooo..... kang kene ceghamah kanggg....

P/S: ter rejister jadi polower mike dan terletak blog mike dlm list kengkawan awok leee....

Tanpa Nama berkata...

hehehee....ada juga blog cam gni...aku baru je buat2 searh kat tenet ni apa yg blh buat lau kita bosan...tup2..ak jmpa ni..bagus la jg....byk bnda lg sbnrnya yg kita blh buat tp...lupa nk buat..n den, mula la kata bosan..

anyway, thanks..

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??