Cek Nuffnang Tidak Dapat Ditebus!

Burung-burung di langit terbang dengan begitu asyik. Angin-agin sayu membelah jiwa..(erk?) Petang ini ku rasakan begitu indah sekali walaupun hari begitu terik sekali. Kadang-kadang terasa juga bahangnya.

" Panas sungguh di Kuching nie,nasib baik banyak pokok-pokok kat sini. Teduh la sikit.." ngomel gua sendirian.

Di Kuching ini,memang banyak pokok-pokok di tanam. Di sepanjang jalan,ada sahaja pokok-pokok yang tinggi menjuntai. Kalau hari panas terik pun tidak apa. Yang pasti,kulit gua tak kan terbakar. Api neraka lagi panas der!

****

Berbalik kepada Nuffnang. Gua mula berdaftar dengan Nuffnang pada bulan 4. Itupun gua daftar untuk suka-suka. Masa gua daftar itu hari,gua tak sedar langsung pasal Nuffnang nie. Benda apakah Nuffnang ini? Ternyata ketika itu gua agak bengap sikit. Namun,bengap lagi Sarip Dol.(sedara lu ea?)

Selepas gua mendaftar Nuffnang ini..serta menjelajah blog-blog otai yang memang arif berkenaan hal ini. Gua terus setia bersama Nuffnang. Kerana apa? Kerana Nuffnang dapat menjana pendapatan. 

Orang tua dulu-dulu kata.."Sambil menyelam sambil minum air..",kan?

****
Ok! Tadi,mak gua ajak gua pergi tebus cek Nuffnang nie. Beliau takut cek Nuffnang ini tidak dapat ditebus gelak. Memang agak risau la emaknya..

"Eh! Anaknya buat dek je ke?"

"Kadang-kadang gua sibuk,lagipun gua tak tahu nak tebus bank mana.."

Tepat jam 1.00 petang. Gua ngan ayah dan mak gua serta adik gua pergi ke HSBC Bank. Nasib baik bank ini ada. Kalau tidak ada,memang tak tahu lah nak tebus dekat mana.

"Aduhai..macam mana nak tebus cek nie. First time nie..." gua mula risau.

Selepas seketika..gua pun sampai. Gua dan mak gua pun berjalan-jalan ke dalam itu bank. Agak besar juga lah bangunannya. Tapi lagi besar CIMB Bank. Hehe!

*****

Sampai di depan pintu,gua tarik dan kasi mak gua masuk dulu. Almaklumlah,anak yang soleh. Orang tua didahulukan. Tapi kan..Gua segan hendak masuk itu bank. Sebab gua pakai selipar jepun warna kuning itu jam. Memang gua malu..namun apakan daya. Kerana mahu tebus itu cek. Gua terpaksa jugak pakai. Bapak gua kebas gua punya selipar..(ekceli selipar dia yang gua kebas..)

Apabila menjejakkan kaki ke dalam itu bank. Gua cari itu kaunter.

"Ha,jumpa pun.."

"Mak,ha tue kaunter.." tunjuk ku pada mak.

" Hurm..kena ambil nombor giliran dulu nie.." omong beliau..(merujuk mak aku)

Itu jam gua agak blur lah. Tak nak buat apa.. Kalau gua cerita. Memang panjang ar. Gua ringkaskan la.

****

Selepas tercengang seketika di situ. Datanglah seorang kakitangan bank.

" May i help you?" tanya beliau.

" Oh ya. Saya datang nak tukar cek nie.. Macam mana ye?"

"Ohh.ok..Mintak tengok ceknya.."

Mak aku pun kasi lah...

Selepas itu,dia bawak kami orang ke kaunter..Gua ikut sama lah. Gua kasi mak gua saja berbicara sebab gua segan. Haha!

Kakitangan bank tadi pun tanya..

"Ada buat akaun kat sini tak?"

Aku cakap tak ada.

" Akaun bank yang lain?"

"Tak da jugak."

Ya lah.. Gua memang tak da akaun mana-mana bank.Mak gua belum buat lagi. Huhu. Jadi,selepas berbicara sedikit. Dia cakap cek itu TIDAK DAPAT DITEBUS sebab gua tak ada akaun.

"Hurm..melepas lah..Nak guna akaun mak..tak boleh pulak.." keluh gua.

****

Itulah ceritanya... sebab gua tak da akaun. Gua tak dapat tebus itu cek lah? Aiya. Banyak pening. Gua sangka cek Nuffnang boleh ditebus macam itu sahaja. Rupanya tidak boleh. Sengal betul!

Tidak boleh ditebus tunai kerana cek Nuffnang itu cek berpalang. Kalau tiada palang,memang dapat tunai lah tadi. Tapi..itulah nasibnya.. Ekoran kejadian yang menyayat hati gua ini..yang meresahkan gua untuk cash out sekali lagi. Mak gua nak bukak akaun BSN hari Jumaat nie.

"Yeaay!! Gembiranya..."

Hehe. Jadi,selepas bukak akaun. Boleh la gua ambil itu duit. Selepas akaun nie siap,gua nak tekan butan CASH  OUT selepas mencapai target. RM****. Gua tal mahu dah simpan itu duit lama-lama. Takut berlaku perkara yang tidak diingi,kan?


Perasaan Marah!


Yang paling gua marah, Blogger otai tak pernah kasi tahu macam mana mahu tukar itu cek la. Bikin gua panas betul lah!

Nota: Apasal aku guna "gua" lak nie? Kekekeke!


24 comments:

Lya berkata...

hadoyai.. takkan satu akaun pun takde, dik?

kaizen berkata...

ni yang aq nak marah ko balik nih...

awat tak buat akaun bank? hahahaha

at least ko wajib ade 1 der.... tak kisah r untuk ape..

Benda wajib bagi orang yang berumur 15tahun keatas

1. henset (takut korang hilang... haha)
2. akaun bank berserta kad (semua cash letak bank suda)
3. Dompet (ade member aq sekarang masih takde dompet lagi... macam haram der.. haha)

ketiga2 benda diatas amat penting bagi lepasan PMR (apekah? haha)

bank tuh untuk menabung masa hadapan, mnetau ko nak kawen besok ke, lusa ke, tu pakai duit tuuu... ngehahaha

nasihat aq.. semua urusan berkenaan dengan duit mesti ada sangkut paut dengan bank TERUTAMA CEK! hehe

Amir Izzat berkata...

@Lyahaha..tak da kak..terkejut amir dongar dia kata xleh buat tunai tadi.. huhu..kena bukak akaun gak ar..huhu

Amir Izzat berkata...

@kaizenweah!... jgn marah aku...ilek2..hehe..

hurm..aku pun tak sal aku tak buat akaun. xsempat..bizi sangat.

hurm..benda wajib? ok.

1. dah ada.
2. belum ada..kih3..
4.. ada..tp berkarat.. haha..

wah! nasihat yg berguna..bgs tue..thanks.. haha...

ak xsangka la yg cek nuff nie kena bank in..huhu... tq..

p/s: blogger otai tak ajar...hahah

Adha berkata...

tapi yekk nape nuff x bank in terus duit kita tu..bagi no akaun pastu bank in kan lagi senang dan cepat..cek ni agak leceh la ehehehe..

Kyuubi_85 berkata...

haha.. lu aa, mesti mau buat itu akaun bank ma.. mana boleh tiada oo.. haha

Amir Izzat berkata...

@Adhaentah la..mungkin banyak pula kerja diorang..kena tanya diorang snediri..

kalau yg xda akaun macam aku nie..alamatnya..tak terima lah kalau dia buat cara tue..kih3

tengkorakemas berkata...

laa takde akaun rupanya hehe buat cepat2 wei,

kuching katne?Aku dah balik selangor daa ahad lepas, seminggu je kat sana,

pokok kat sana memang tingi2, rasa nyaman je

DKosongLapan berkata...

kekeke......
adoileee....
bagi oghang saspen jeee......
ingatkan pasei ape tadii...
ghopenye takde ekaun bank....
cehhh.....kamu ni dok kat celah mane Sarawak ni Yop!!!.....

jemput ke ghumah...
Lanjutan Pembunohan di Port Dickson

cikgu isza berkata...

takpe amir..
hikmahnya.. amir dapat buka akaun.. :)

nabilah berkata...

layout berubah lagi la....ingat ke dah salah masuk blog tadi..hehe..

macam tak percaya pulak bila amir kata satu akaun pun tak da...tertanya-tanya kat mana amir simpan duit selama ni...

p/s:cepat-cepat bukak akaun..satu pun dah ok...jaminan masa depan tu..

Lia Edwin berkata...

peringatan eh..apa2 pun..akaun bank mesti ada..

AnWaRnAiM berkata...

aq cashout aritu...
aq ade account bank islam (card)
mak aq amek cek aq...pg bank..bg cek tu pastu bg no ic aku..slepas bbrapa hari det msok dlm card tu..huhu

IKRAM berkata...

ha.. kau da kasi tau problem kau ni, t aku cepat2 la g wat akaun.. huhuhu.. cantiknya blog kau.. pink2 :D

hans berkata...

haiya
lu sendiri tatak tanya
lagi mau bising
itu akaun bank wajib ada lorr
lu sulah besar
mesti kena ada akaun bank

Pendekar Berkuda berkata...

hahaha..bkin suspens betul ini orang...haha...

ni yang nak marah jugak ni kat lu...

apasal akaun bank tadak??

umur lu belapa?? 10 tahun ka?? hadoii...

paan berkata...

pergh , mantap..dah cashout nuffnang...

ken berkata...

kalau sudah ada akaun, guna fast cheque deposit =)

Mr. J pengeRindu berkata...

haha. sama macam kes aku dulu.. ingat dpt cek terus gi bank dpt tunai.. hehe

Nizam Limited berkata...

haha..btol gak tu ek..cek ni tak bleh dicashkan mcm tu je..kena ada akaun bank..better buat cimb atau maybank la drpd BSN tu..psl CIMB ngn Maybank senang sket kalo nak berurusan kat internet..ramai org pn guna maybank..=)

Dark Half berkata...

elok la ko buka akaun amir
kalau further studies, masuk kolej ke u nanti mmg kene ade akaun

nuff byr dlm bentuk cek atas isu keselamatan gak tu.lagipun senang dorg nak manage

hudhud berkata...

Ya Allah dia ni. Nak kena ketuk ni apsal tak ada acc bank lagi ??? Hahaha :P

I rasa blogger otai tak bagitau sbb dia tak bajet pun ada org yg tkd acc bank. hehe. awat bsn ? payah la. cimb senang. maybank ke. i rasa la. tp i suka cimb hehe :P

I pun nak cashout, nak tunggu rm **** gak tp cm lombab sgt je. huhu. u mst cashout byk kan ? daym, jeles ni ! hehehe

Anastasia Ann berkata...

kah kah kah.. asal da tua bangka takdak akaun bank lagi??? haha :)

intan berkata...

hahaha
blergh..
acc bank kena ada la encik adik..
kalo even xnak guna pon,
letak je dlm rm50 dlm akaun bank tu pastu biarkan utk urusan nuffnang ni..
yg rm50 td pon akan bertambah sbab tiap thn kalo bank tu untung,kita bleh dpt dividen..
bertambah lagi duit kita..
sonok kan...
haha ;D

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??