Kalau Awak Fikir Positif, Positif lah Jadinya. Kalau Awak Fikir Negatif, Negatif lah Jadinya.

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum wbt kepada semua pembaca Amir Izzat [dot] com. Apa khabat kalian semua? Sihat walafiat ? Syukur ke hadrat ilahi kita masih diberikan kesempatan untuk hidup. Masa cuti sekolah beginilah selalunya kita menternak air basi hingga ke petang maka itu janganlah bazirkan masa kamu dengan tidur. (dalam hati dah gelak dah nie..apa da menternak air liur. haha).

Sebelum saya meneruskan lagi topik kita pada hari ini. Saya hendak bertanya satu soalan. Sudah makan ke belum? (apa da soalan tak mencabar minda pun). Hehe!

Baiklah. Tanpa  membuang masa saya yang agak terhad ini (den tak kisah masa korang) maka marilah kita meneruskan agenda pertama.

"Kalau awak fikir positif, maka positif lah jadinya. Kalau awak fikir negatif, negatif lah jadinya".

Kita yang hidup di muka bumi Allah ini haruslah berfikiran positif serta bersangka baik. Mari kita lihat satu gambar ini. 

Sumber: facebook http://ohmedia.my/

Skema ar ayat aku kat atas. Ok! Aku nak tanya korang? Apa yang korang lihat kat atas? Selipar atau benda lain? Cuba korang fikir....Mula-mula korang guna permikiran positif kemudian beri jawapan.Kemudian, sila fikri negatif. Hehe Apa yang korang nampak?

Selipar kan? ataupun...

Sebab itulah aku cakap. Kalau kita fikir positif, maka positif lah jadinya. Kalau tak? Tak berjayalah hidup kita. Pasal apa aku kata begitu? Kerana untuk berjaya dalam hidup ini kita perlu berfikiran positif.

Aku pernah mengalami satu situasi dimana ada lah seseorang ni. Aku bagi nama dia Samad. Samad ini seorang yang berani. Dia sanggup melakukan apa sahaja tetapi satu sahaja masalah dia. Dia suka berfikiran negatif. 

Contohnya. Kalau ajak dia pergi naik gunung. Dia tak mahu sebab takut jatuh. Kalau suruh dia buat benda yang berisiko sikit dia tak mahu. Ini contoh dan aku paling pantang dengan orang yang berfikiran positif. Semua benda jadi negatif.

(ada ke orang takut daki gunung sebab takut jatuh? haha)

Aku bagi korang situasi ini.

1. Kalau seorang guru asyik berfikiran bahawa pelajarnya ini budak nakal. Maka itulah jadinya. Betul wa cakap lu. Habis semua pelajar dimarahnya atau lebih tepat guru yang tidak mesra alam. (ada ke?)

Betul kan apa yang aku cakap? Pernah tak korang fikir negatif dalam melakukan apa-apa kerja?  Ha, nak tanya. Adakah pembaca aku yang dikasihi Allah ini faham apa yang aku hendak sampaikan? Faham kan? Tak apa,aku bersangka baik kat korang. Pasti korang faham punyer,kan? kan?

Persoalannya: Adakah sesuatu tindakan kita dipengaruhi oleh minda kita yang kata benda baik itu negatif dan benda itu positif walaupun tidak? Renung renungkan lah. 

Dan lagi parah kalau yang kaki blue tu tengok gambar nie. 


Apa yang korang fikir ha????? Dah tahu dah. hahaha! Ini pokok kan? 

Kesimpulannya:

1. Kalau kita asyik berfikiran negatif, kita tidak akan maju kehadapan jadi berfikiran lah anda dengan pemikiran yang sihat-sihat. Hehe!

2. Hidup takkan maju kalau dikelilingi orang yang berfikiran negatif. (Contohnya jika dia seorang bos.)
Ada nak tambah kesimpulan?

3. Apa yang kita fikir itu mencerminkan diri kita. Betul tak? Entah la.

Ada yang nak tambah tak???

AM: Hujan lebat pulak dah....

sumber gambar: Facebook Oh!Media. Jika anda inginkan hiburan untuk menghilangkan stress. Sila lah like facebook Oh! Media

6 comments:

akubiomed berkata...

Susah hendak berfikiran negatif contoh yang jenis kaki lambat masuk pejabat memang sudah di cop sebegitu. Walaupun cuba memberitahu perkara sebenar ia gagal menjelaskannya

Belalang Hijau berkata...

betul tu...mind kita mempengaruhi tindak tanduk kita.

::wan fadhilah:: berkata...

betul. macam ni la jugak, kalau kita pikir kita boleh buat, maka boleh la.. tpi kalau dlm otak cakap susah, susah la jadinya..

Amir Izzat berkata...

@akubiomed. hurm, kaki lambat masuk pejabat? alamak. amir tak faham la.. Hehe...

Amir Izzat berkata...

@Belalang Hijau. yup, memang betul pun. Kalau minda bersih maka hati kita pun bersih..kan? kan? hehe

Amir Izzat berkata...

@::wan fadhilah::. ha! betul tu kak! amir pantang orang yang fikir benda gini.. susah nak buat kerja.. adoiya.

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??