Aku Malu Dengan Pelajar Melayu!


Rutin harian aku adalah pergi ke sekolah..kecuali sabtu dengan ahad la..hari minggu. Kalau pergi sekolah tue,mestilah nak belajar bersungguh-sungguh..nak jadi orang yang berjaya..megangkat maruah keluarga,bangsa dan agama! Cewaah! Bersemangat sungguh aku hari ni.. Ops! Azan..berhenti kejap...

Okeyh..sambung balik.. Kenapa aku malu dengan budak Melayu? Camni ceritanya.. dalam kelas aku nie..ade la dua tiga ekor MANGKUK yang BANGANG! Mangkuk means menyusahkan orang lain. Cuba korang bayangkan di dalam aku.. Ada pelajar Iban,Bidayuh,Melanau dan Melayu..tapi yang paling BISING dan MENYUSAHKAN sesisi kelas adalah pelajar MELAYU! Aku ulangi ye.. MELAYU... dalam masalah disiplin pelajar Melayu yang kompem menjadi juaranya.. 

Kalau bergaduh@kes buli.. Kita lah Juara!-gambar hiasan

Dimana-mana saja... sama ada kat Malaya ataupun kat Bumi Kenyalang. Sama je.. bukan hendak merendahkan.. tapi dimanakah nilai dan sifat orang Melayu yang dikatakan ''BERSOPAN SANTUN'' dan "BERBUDI BAHASA@PERAMAH"? Ceeh! Orang Melayu tak berbudi bahasa@peramah laa...tak payah nak bangga diri... Tengok diri kita...kalau kita naik lif kan..Ada tak kita tegur orang sebelah? Aku tahu...tidak kan? Haa...berbudi bahasa ka macam tue? Orang puteh la yang paling berbudi bahasa...

Berjayakah kita mencapai matlamat yang sebenar?

Aku berkawan dengan ramai orang..aku dapat menilai mana yang baik,mana yang buruk.pelajar Melayu kat tempat aku memang SOMBONG tahap 'DEWA'..berlagak nak mampus...Malu la wei.... Kalau belajar dalam kelas..aku memang tak leh tumpu perhatian... Bising! Bila suruh diam,tak nak diam..''BERKALI-KALI KU BILANG..SABAR KU PASTI ADA BATASNYA...-menyanyi lagu Selalu Begitu kejap..''

Dah terbukti beb..korang pun mampu menilainya..masalah nie dah berlarutan sejak turun temurun lagi..pada firasat aku la.. Kalau tak puas hati..meh komen..kita kongsi  pandangan....

p/s : aku nak tukar status Melayu dalam i/c ke 1Malaysia.. amacam? haha.juz kidding.. Aku bangga dengan diri aku.... berkhidmat untuk bangsa dan negara...

3 comments:

Nisaeciz berkata...

hadoi. itulah masalahnya kan? melayu mudah lupa. melayu cepat mundur, ini lah sebabnya! kadang2 saya pun turut menyampah. tiba2 terasa diri ini berdarah arab. huahuahua. okey, saya tulen melayu. tapi insyaAllah, saya jd peramah, berbudi bahasa. yg dlm lif tu, saya tak lah tegur. tapi biasanya senyum. awak tahu saya dapat apa? JELINGGGG!! arghh! venchiiii!! tak suka! dah, tu je. heheh


nak tgk apa yg kamu sudi komennn = Pendapat korang tentang background baru

ザ-sylver-shooter berkata...

aku bangga jadi orng melayu

Nurul Farhana berkata...

salam singgah..

sama ada kite sedar atau tak..
bnyk masalah yg berlaku kt malaysia ni, org melayu la yg sumbang..

malas la nak ulas, bnyk sngt..

paling tak tahan, dgr berita bayi kena buang.. =[

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??