Memaparkan catatan dengan label Coretanku. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Coretanku. Papar semua catatan

"Makcik! Ini Lisa Surihani,Bukan Liza Surihani"

Waktu: Selepas Asar
Tempat: Emart Matang Jaya (pasaraya)
Lokasi: Kedai DVD Cetak Rompak. (ahaks)

Petang tadi,selepas menolong cikgu Dayang mengupas bawang di bengkel masakan. Aku terus pulang kerana hari pun sudah lewat. Tidak bagus anak jantan pulang ke rumah lewat sangat. Kalau anak perempuan? Itu bapak dia tanggunglah...

"Hurm..kalau balik rumah bosan..bagus aku pergi ke Emart cari DVD Cuti-Cuti Cinta." getus hatiku...Nasi lemak Nora Danish 50 sen je bro.

Setibanya aku di Emart. Cari parking motorsikal dahulu..

" Alamak! Parking motorsikal kat depan Emart dah penuh ar.." Hurm..entah mengapa hari ini begitu ramai orang di Emar. Penuh parking. Lantas,aku pun mencari parking di belakang sahaja. Letak motorsikal. Tutup sius dan terus berjalan ke tempat DVD haram itu dijual.

Bila aku sampai situ,aku cari la dulu 3 Idiots. tetapi tidak ada. Cuti-cuti Cinta pun tidak ada. Dan.......(bermulalah kisahnya...) Datanglah seorang makcik nie...


"Man..cuba kau tengok CD nie..Liza ada berlakon lah.." tunjuk makcik itu kepada anaknya(mungkin) ke arah DVD Lagenda Budak Setan.

"Liza? Liza mana pulak nie... Biar betik makcik nie?" ngomel aku. Aku sangka telinga aku yang bermasalah. Tetapi..makcik tue sebut lagi..

" Lagenda Budak Setan..Liza berlakon memang best." macam ini kot dialongnya..

Huh? Memang tak salah. Thats makcik is something was goes wrong. Ahaks. Hendak saja ku katakan.

"Makcik...Nie bukan Liza Surihani tetapi Lisa Surihani... Diulangi..LISA SURIHANI..." Sambil menjerit.. Ahaks. Aku rasa makcik itu pulak yang cop aku gila. Ahaks.



Iya la kan..Liza and Lisa is two different. Tidak sama..Liza mana lah makcik nie hentam.. Ahaks...


Nota: Makcik makcik pun minat  Lisa Surihani tau.....Haha!
jom baca lagi

Rasa malas je nak berblog..Minggu depan exam..tension weyh....

Aku rasa aku nak berhenti berblog lah...Entah ngape...tak syok berblog nie.. Eh! Tak mahu berhenti berblog..cuma aku nak berhenti dari mengikut kehendak entri di pasaran...Blog aku sukati aku ar..Aku nak buat apa kan....

Jadi,di saat ini....ini sahajalah yang aku nak cakap....Ahaks

Bosannya saat ini... 

"Argh! Meme bose tahap nok mapuh doh ni.." gilo palo.

Sometimes i feel give up with my blog..Sometimes i enjoyed it..Entah la..Perasaan ini berubah-berubah..Maybe aku ini jenis yang malas menaip. That's why mood untuk berblog itu kadang-kadang ke laut. Haha.

Korang juga seorang blogger? Mesti korang pernah rasa apa yang aku rasa? Give up and frustrated. With what? Entah laaa...

Actuallt,next week i have exams...Final exams... or peperiksaan akhir tahun. Very important.  I want challenge the best student form4 in my school but.. i think thats just a dream laa.. Haha..Berangan je lebih...

Aik,apsal speaking nie? Dah la broken? Hurm..broken ka? I dont think so.. Okay kan? Just im sure with my grammar.. Haha.. And also with my pronounce.. (salah eja tak?)

Okay lah..time already gone..(erk?) So,i have to dengar lagu..Layan jiwang sekali...Hehe.. Sambil layan jiwang sambil mengenang nasib diri yang tak ada aweks. Toink2..

Argh! Susah hidup berseorangan ini.. Okay lah... farewell..... Hehe
jom baca lagi

Aku Dilantik Menjadi Ketua Pengawas 2011

Aku telah dilantik menjadi Ketua Pengawas? Wow! Hati ini masih ragu ragu dan tidak percaya. Benarkah apa yang aku dengar daripada Cikgu J selaku PK HEM di sekolah ku..

Imbas kembali.....

Waktu: Selepas perhimpunan..Kira-kira 8 pagi.
Tempat: Bilik mesyuarat.

"Semua pengawas dikehendaki tunggu di bilik mensyuarat"umum pengerusi majlis.

Apabila dah berkumpul dan duduk di kerus masing-masing. Kami menunggu Cikgu Jamali atau PK HEM datang untuk memberi ucapan..

Diringkaskan cerita..Tibalah masanya untuk mengumumkan jawapan penting dalam perbadanan pengawas.

Jawatan;

1. Bendahari- Nur Ainon.
2. Setiausaha- Chai Szi Ching
3. Naib Penolong Pengawas- Fatin Farzana
4. Penolong Ketua Pengawas- Alan Chai...

Dan tibalah masanya untuk mengumumkan jawapan Ketua Pengawas..Jatuh kepada..........



Kita berehat sebentar..(tunggu iklan..)




Jatuh kepada Amirull Izzat. 

"Huh? Aku ke?" aku terkejut. Tidak sangka cikgu memberi kepercayaan kepadaku.. InsyaAllah aku akan pikul tanggungjawap ini sebaik mungkin.

Oh ya! Korang pernah jadi pengawas? Best tak? hehe!

Besar tanggungjawapnya..InsyaAllah.. Aku akan buat yang termampu..Dan menjalan tugas ini dengan amanah. Kadang-kadang bila jadi pengawas ini. Aku harus adil. Kawan tetap kawan. Tugas tetap tugas,kan?


Pemerhatian aku dengan pengawas senior.

1. Tidak menjalankan tugas dengan baik.

Bayangkanlah kalau senior buat dek apabila pelajar melakukan kesalahan. Inikan pula aku yang baru dilantik menjadi pengawas? Lain kali aku akan bertindak dengan tegas.

2. Tidak komited dengan tugas.

Entah la..Aku hairan dengan pengawas senior ini. Kenapa mereka hendak menjadi pengawas? Bayangkanlah tadi..Aku yang membaca doa TERPAKSA memikirkan doa sendiri kerana tiada seorang pun pengawas senior mengendalikan perhimpunan.

3. Sikap

Sikap pengawas senior sama saja dengan pelajar biasa. Itu silapnya. Pelajar buat salah tidak tegur.. Alah bisa tegal biasa. Apabila pelajar yang melakukan kesalahan ini tidak pernah di tegur. Dia mungkin berani untuk melakukannya lagi.

Tidak apa..Andai aku bersekolah ini hadapan. Aku akan bersihkan nama PENGAWAS..Biar kawan menjadi lawan.. Biar diri dibenci..Asalkan aku tidak ditanya di kubur kelak... Maafkan aku andai pengawas senior membaca tampalan ini tetapi itulah ku lihat. Aku mengerti bahawa setiap pengawas akan menjalankan tugas dengan baik. Hanya segelintir sahaja yang teruk namun itulah yg menjadi duri dalam daging. Maafkan daku..


jom baca lagi

Oh Blogger! Tidak Tegur Bukan Bermakna Sombong..|Ann,Hanis Aleeya,Farah Amirah,Azza,Iznie,Cikgu Isza,Naim


Wahai sahabatku...Pernah kalian merasa terluka kerna diriku? Pernah kah aku mencalit duka di hati kalian? Andai begitu,maafkanlah aku...


Sahabat...Aku tahu ada yang terluka..Aku tahu ada yang terguris..Tetapi itu bukan niatku.. Aku tahu..Aku sedar aku semakin melupakanmu sahabat....


1. Ann

-kawan yang aku kenal ketika mula memasuk Gengblogger. Apabila Gengblogger sudah terkubur...Aku pun menyepi...Dia pula menghilang...Siapa Ann? Entah... Sahabat yang sukar untuk diucapkan dengan kata-kata...Ann / Enn. Hehe..Banyakkan kenangan kita? Best ar kawan dengan kak Ann nie.. Andai hidup anda diselubungi misteri..berkawanlah dengan Kak Ann...


- Siapa dia? Kak Hanis..Geng seangkatan Ann.. Seorang yang baik.. Dimanakah Kak Hanis? Semakin hari aku rasa semakin berjauhan dengannya walaupun ketika dulu..kami selalu bersua..Maafkanlah aku..Blognya kadang-kadang sepi tidak berupdate..Sekali update terus "menyentap jiwa..."

3. Kak Farah Amirah

- Kak Farah adalah 'kakak' angkatku.. Indahkah waktu dahulu kak? Kita selalu 'bergurau senda di blog'. Tapi kak..Kak menghilang.. Sekelip mata..Amir cuba mengejar..Namun dek kesibukan.. Semakin hari semakin jauh...Terasa jauh sekali..Hendak ku tegur rasa bersalah.... Namun,aku masih mengingatimu.


-Kenalkah kalian pada si dia ini? Dialah antara blogger terawal yang aku kenal.. Aku rasa pernah mengungkapkan janji dengan dia..tapi..sudah 5 bulan tidak bersua.. Masa yang agak lama. Kak,maafkan Amir..


-Kak Iznie jugak sama seangkatan geng di atas. Kenal di GengBlogger.. Walaupun tidak pernah bertemu,keakraban itu ada. Kak Iznie selalu mengomen balas status ku di facebook walaupun aku tidak pernah menjengah wallnya (ye ke? Hehe!). 



- Cikgu Isza...entah bila aku mengenalimu...Sudah ku lupa akan tarikh itu..Namun,dikaulah antara blogger yang ada masa untuk menapak di blog ku ini walaupun kadang-kadang aku jarang menjengahnya.. Entahlah.. Cikgu Isza sungguh baik... Aku dah anggap dia macam ibuku..Aku menghormatinya.. Dengan nasihatnya..aku mampu berada di tahap ini. Terima kasih.


- Naim? Siapa tidak kenal dia..Jejaka sebaya aku..Seorang yang peramah dan mesra. Selalu membantuku berkaitan dengan blog. Bro,walaupun kita jarang bersua walhal aku selalu tengok kau online dekat fb. Bukan bermakna aku sombong... Terima kasih untuk segalanya. At least,aku ada gak kawan sebayaku di alam maya. Nanti jumpa boleh minum sama. hehe!

Bro,ko dalam zaman bergelap ek? hehe.


*****


Tapi sahabat...tidak tegur bukan bermakna sombong.. Ada yang selalu di hati..Ada yang terlalu jauh..Kadang-kadang kita perlukan masa.. Maafkan aku...Andai dapat ku undurkan masa,akan ku perbaiki masa lalu...Susah untuk ku luahkan....

Terima kasih kerana menyokongku selama ini.. Kepada rakan blogger yang pernah mendekati Amir.. Maafkan Amir.. Maafkan lah untuk segalanya.. Si Tedi,Abang Syamil... Nash... dan banyak lagi.... ramai kawanku di blog ini..cuma aku tidak sedar dan aku tidak tahu...


Rasa bersalah menyelebungi ku..Aku teringat satu kata-kata " Jagalah hati sendiri..jangan duk jaga hati orang lain.." Means,susah nak puaskan hati orang nie...kan? Entah lah....

Si Tedi..Andai kau terbaca entri ini? Masih marahkah kau akanku? Hurm.....

Maaflah...Ampunilah daku..sebelum aku menghembuskan nafas terakhir..Kita tidak tahu bila kita akan pergi.. Mungkin aku yang akan menyusul dulu? Wallahualam......

jom baca lagi

Aku Kemalangan..| Kaki Tak Patah..Tangan Tak Cedera..Tapi Motorsikal Ku Parah!

Jam 6.30 pagi.

"Ah! Dah lewat nak pergi sekolah nie..." getus hati ku.

"Ma..Ayah..Abe pergi dulu deh...:" Aku bersalaman dengan mereka.

Masa kian berlalu..

Jam 6.45 pagi.

Aku mula menghidupkan motorsikal Ex5 milik ayahku..

Kerana aku merasakan akan terlewat sampai ke sekolah. Aku terus memecut dengan laju. Setibanya aku di trafik liight. Lampu merah! Aku berhenti lah... Tunggu 1 minit..

: Hijau:

Aku pun terus memecut dengan laju..Apabila sampai di sekolah..Aku cuba mengurangkan kelajuan... Sedikit demi sedikit dengan menekan brek.. Tiba--tiba..

" Eeeeeeeeeeeeeeetttttttttttttttt!! " Aku membrek..

Keadaan motorsikal tidak dapat dikawal..Tayar belakang tergelincir....

Tiba-tiba aku motorsikal yang aku bawa terbalik..

Aku terjelopok di atas jalan raya..Terbaring..Motorsikal ku parah..Sidemirror pecah...  Memang sakit lah... Tangan aku cedera..Kaki ku cedera..Motorsikal ku cacat sedikit...

Apa lah malang nasib hari nie...Pertama kali seumur hidup kemalangan..Selepas ini,tak nak dah bawak laju..tapi tadi bawak gak..Ahaks...Huhu.

Motorsikal dah la keluaran lama..Bila eksiden..lagi la tak syok nak bawak.. Tadi,aku bawa 100 km/j je..Tak laju kan? LC laju lagi..Hehe!

Ada hikmah dari kejadiaan ini.. Kalau lah tadi ada kereta yang bawak laju di belakang aku..Dah jadi arwah aku hari ini..Mungkin aku tak kan update blog lagi..Mungkin aku tak dapat merasa duit Nuff..Mesti aku tak dapat jumpa Mak bapak aku..

Yang paling penting..Mesti aku tak sempat bertaubat..Sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa dan Maha Pengasih.. Den nak bertaubat.....

jom baca lagi

Gambar Majlis Ramah Tamah Aidilfitri (Sony Alpha 550)



Assalamualaikum! Beberapa hari yang lepas... Sekolah aku ada buat satu Majlis Ramah Tamah Aidilfitri. Jadi,majlis itu pun berlangsung lah. Aku bukan nak cerita pasal majlis nie. Aku just nak cerita pasal kamera DSLR. Sony Alpha 550.



Kamera nie la yang aku guna.. Gambar kat atas itu bukan di ambil oleh aku tetapi kawanku.. Ikmal Ridz. Nampak tak gambar yang first tue kabur? Haha! Gambar tue kabur sebab Sony Alpha 550 diset manual. Patutlah kena adjust di punya lens bila zoom. Tapi best ar pakai sony nie.. Senang sahaja. Namun,kalau aku ada duit. Aku beli Canon sahaja. Cuma konpius..Canon apakah yang sesuai.. 1000D atau 500D? Sila bagitahu aku...kamera permulaan.


Gambar ini pula..Aku yang ambil..Apa komen korang? Okay ke tidak? Nasib baik aku pandai adjust dia punya "kejelasan" kat lens tue.. Sebab ia kan manual. Kalau tak,kaburlah macam kebanyakan gambar yang diambil oleh Ikmal Ridz. Kesian dia..ramai dah yang tagih janji..tapi all of picture nampak kabur.. Kesian...


Tetapi tidak apa..baru nak jadi photographer..kan? Korang tahu tak..Masa aku guna DSLR Sony A550 nie..Senang sahaja nak guna..Tak ada lah susah sangat tetapi memerlukan kepakaran.. Ikmal Ridz cakap..Abang dia pun guna Sony.. Best lah..Lens pun banyak.. Ada orang cakap..Kalau nak beli lens..Ikur kawan.. Jadi,kawan aku pakai Sony.. So,kalau beli Sony..Mudah sikit..


Tapi...aku nak Canon jugak.. Ops! Ada orang cakap..Nikon mudah lagi nak guna.. Aduhai..Macam mana nie? Tapi kan..bila tengok kocek.. Seposen je ada..Hehe! Taun depan insyaAllah..beli kot..Dengan duit Nuff...Haha.



Enhanced by Zemanta
jom baca lagi

Kek Coklat Kini Dalam Pembikinan. (kalah Mat Gebu nanti..Hehe)


Ha,selepas bertungkus lumus..Inilah keadaan dapur yang agak tenat. Haha. Amacam? Biasalah kan..dapur macam ini akan terjadi apabila lelaki masuk di dapur..Kekeke! Tetapi,kalau perempuan masuk dapur..Akan jadi gini jugak. Betul tak cikgu Isza?? (cikgu Isza suruh try resepi dia..Mana nak cari nie? Hehe.)


Amir menggunakan Mixer dari Kenwood. Agak bagus sekali. Ternyata pilihan ibu yang tersayang tepat apabila memilih jenama ini selepas disyorkan oleh kawannya. Hehe! Amir ambil kepala Mixer nie..Selepas itu,guna tangan untuk mengadunkan gula kastor,majerin,koko dan tepung naik sendiri. (pandai lak tepung naik sendiri ye. Haha!)



Sila jangan jeles dengan kek coklat Amir. Haha! Ini belum siap lagi tau..Separuh masak..Permukaan kek ini agak tenat macam bulan..Tidak rata sebab nak cepat..Hehe! Tetapi tidak apa..Nanti cantiklah..


Sekarang nie tengah menunggu kek coklat masak..Selepas itu kita(amir sorang) akan hias dengan fudge.. Tahu tak apa benda tue? Ha,kalau nak tahu..Sila tanya chef berdekatan.. Haha! 

"Alamak! Kek aku....ok! Cau dulu..hangus nanti..Hehe..."

Agak-agak la..Apabila kek coklat Amir dah siap.. Kalah tak kek Abang Mat Gebu kita? Hehe... Maaf bang...Gurau-gurau....Kekeke! Kalau rasa nak resepi makanan,blog Dapur Tanpa Sempadan Pilihan yang tepat! (promote nie bang.. )
jom baca lagi

Nak Memasak Kek Coklat@Cokelat(tak pandai eja)


******

Suasana di dalam kelas aku begitu sunyi sekali. Hanya kedengaran suara cikgu Chua yang lantang bercakap dihadapan.

Memandangkan esok adalah Majlis Hari Raya peringkat sekolah. Jadi,kami sekelas dipaksa untuk membaca sedikit juadah dari rumah.

Cikgu: Azmizie..kamu nak bawa apa nanti?

Azmizie: Hurm...saya bawak ir soya bean je la cikgu..sekolah.

Ciikgu pun mencatat barang yang dibawa oleh Azmizie.

Apabila cikgu susah menyoal pelajar lain. Aku terpikir... Apa yang patut aku bawa?

Memang blur habis lah.

"Amirul..kamu nak bawa apa pulak?" soal cikgu.

"Hurm..kejap cikgu..saya fikir... ha,cikgu.. Tengok lah nanti..saya akan bawa yang termampu..InsyaAllah.." jawapku..aku sebenarnya tak tahu nak bawak apa..Bajet main doe.

" Eh! Mana boleh nanti-nanti..Kamu bawa kek sajalah.." arah cikgu.

"Kek? Tengoklah cikgu..."

Aduhai..cikgu pun tulis dalam catatan yang aku harus membaca sebiji kek. Memang parah la. Tetapi janji tetap janji. Harimau berpegang pada taringnya..manusia berpegang pada janjinya. Erk?

Baiklat..Sat gi Amir nak pi buat kek. Minta tolong adik perempuan.. (sapa nak masuk minang? Hantaran 1 juta). Haha.

Okeyh! See u later..Nanti Amir akan kongsikan gambar kek yang Amir buat. Hehe!


jom baca lagi

Menang HP Mini Notebook?



Laptop yang kecil dan padat..memang menjadi idaman hati. Senang dibawa di mana sahaja.  Tidak kiralah di jamban atau di tandas atau ketika berjalan atau ketika berkhemah di hutan belantara dan di mana saja anda berada. Kalau laptop yang besar memang susah lah.



Tanyalah sesiapa sahaja. Mesti mereka mahu laptop yang cantik dan canggih. Tidak terkecuali juga dengan Amir. Amir memang mengidamkan laptop yang kecil dan mudah dibawa ke mana sahaja. Laptop yang Amir ada sekarang agak besar sedikit. Menyesal juga membeli laptop ini namun apakan daya. Ini pilihan ayah. Amir dah tengok Sonny Vaio harganya RM 2 ribu ke atas. Agak mahal lah..Tapi kan..Amir minat DSLR.. Duit yang hendak dikumpul hajarnya nak beli DSLR tapi... Tak apalah..DSLR jugak pilhan nanti.





Ha,sebenarnya Amir bukan nak bercerita pasal diri Amir tetapi Amir nak bercerita pasal sahabat blogger nie.. Korang tahu tak..Bertuahnya dia.. Nama dia Aida. Cantik nama..






Sebenarnya Cik Aida nie memang contest dan memang HP Mini Notebook.(gambar atas sekali). Wah! Bertuahnya.. Jeles Amir.. Nak tahu cerita pasal bagaimana Cik Aida mendapatkan HP Mini Notebook? (klik sini). Jom Terjah!
jom baca lagi

Oh Tidak! Fasha Tinggalkan Aku..


"Sungguh gelap malam ini..tidak seperti malam yang lain...malam kelmarin adalah jugak bulan mengambang yang sungguh indah..tetapi malam ini? Amat sunyi sekali.." aku berkata di dalam hati.


Sambil melayan sebuah lagu Iklim "Bukan Niatku..". Aku terus hanyut dalam mimpi.

Dalam mimpi ku...Aku bermimpilah..tentang. Tentang apa lagi? Pasal awek idaman. Namanya Fasha. Bukan Pashasendat ye. Tetapi Fasha. Just Fasha.

Aku dan Fasha adalah pasangan kekasih dan bahagia. Fasha memiliki wajah yang amat cantik dan mengghairahkan mana-mana lelaki yang melihatnya. Maaf! Aku tidak dapat sertakan gambar wajahnya disini..takut-takut ada yang terpikat.

Cantik macam Lisa Surihani gak ar. Hehe!


Pada suatu hari,aku dan Fasha berjalan-jalan di sebuah pasaraya. Kami membeli air Ribena kerana terlalu haus berjalan di tepi taman. "Kalau minum ribena..nanti jadi kanak-kanak ribena tau..." kata ku pada Fasha.

"Eh! Mana ada..tapi jadi kanak-kanak ribena best jugak bang.." jawap Fasha.

"Ye la tue..."



Ketika aku sedang memandu motorsikal Ninja Kawasaki. Tiba-tiba aku tidak dapat mengawal motorsikal ku ini lantas melanggar tiang lampu lalu kami pun terbang gaya superman ke hadapan. Fasha tercampak ke di atas jalan raya. Aku pula tercampak di tepi jalan.

Kemudian....

"Peeeeeeeeeeeeeeeeeeeetttttttttttttttttttttttttttt!" bunyi hon dari lori yang datang ke arah Fasha.

"Fashaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" aku menjerit sekuat hati. Namun,apakan daya. Fasha telah dilanggar lori keparat itu. Sungguh sadis sekali. Lantas,dengan gagahnya aku berlari ke arah Fasha.

" Fasha! Maafkan abang.. Maafkan abang.." aku berkata sambil menitis air mata.

" Tak apa bang. Ini mungkin takdir kita.. Sampai disini sajalah hubungan kita abang..Terima kasih untuk segalanya.." Fasha berkata dalam keadaan nyawa-nyawa ikan dan terus menghembuskan nafas yang terakhir.

"Fasha? Fashaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!" aku menjerit sekuar hati lagi. Aku tidak dapat menerima kenyataan ini bahawa Fasha akan pergi meninggalkan aku dalam sekelip mata...

" Arrrghh! Fashaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!" aku menjerit lagi..."

Tiba-tiba.........

Aku disimbah dengan air yang teramat sejuk.

" Amir! Bangun! Dah tengahari nie..Membuta ja kerja.. Cepat bangun!" jerit mak aku sambil menyingkap langsir dalam bilikku.

" Mak! Fasha mana mak?" aku bertanya kepada mak aku dalam keadaan cemas. Teringatkan Fasha yang kemalangan tadi.

" Eh! Fasha mana pulak nie? Dah! Dah! Pi mandi cepat.. Mak nak keluar pergi pasar.." jawap mak aku dalam keadaan kebingungan lantas menyuruh aku mandi.

Aku apa lagi..Terjah bilik mandi. Tetapi..Kemanakah Fasha pergi????

Nota: Kan aku dah kata..Ini mimpi..Namun,ada makna tersirat. Hehe!
jom baca lagi

Tengok Wayang Citer Resident Evil : Afterlife


Assalamualaikum w.b.t  Apa khabaar korang? Hehe. Agak-agak la. Apa aktiviti menarik yang korang akan lakukan pada hari ini? Mestilah beriadah dengan keluarga bukan? Tetapi,pada pagi ini. Amir akan keluar tengok wayang. Hehe! Dah lama tak tengok wayang sebab mak kata wayang itu tempat maksiat.

Filem yang Amir nak tengok ialah filem Resident Evil : Afterlife. Kawan Amir cakap cerita ini best dan menarik. Filem Melayu tak syok,kan?


Selepas tengok wayang citer nie, Amir dan rakan-rakan berhajat nak pergi Jom Heboh di Stadium Negeri Petrajaya,Kuching Sarawak. Baiklah. Semoga hari korang hari ini penuh bahgia. Dont tacing-tacing with anyone. Ahaks.

Semoga berjumpa lagi dan teruskan bersama Amir di blog Revolusi Pembebel Jalanan.

P/s: mahu makan dulu. Hehe! Oh ya! Siapa mahu header free?? Angkat tangan? (tipu je ni)


Nah! Gambar ini adalah header. Ambilah. Ahaks.  Amir bukannya pandai nak buat header. Tak cantik langsung. Hehe!
jom baca lagi

Argh! Sakit!

Ketika aku sedang khusyuk mendengar cikgu Albert menerangkan macam mana hendak membuat soalan Matematik bab apa ntah. Tiba-tiba aku..

"Haaaaaaaaaaaasyem!! Haaaasyin!! Syiiiiiiiiinn..." aku bersin..

"kenapa kelapa aku pening lak nie?" aku memegang kepala ku sekejap. Mungkin jangkitan selsema ini sudah merebak ke otak ku.

" Tidak! Aku tidak mahu mati..Aku belum kawin lagi..Dosa ngan mak ayah pun belum minta maaf." jauh benar aku berfikir di hati.

Entah mengapa. Sejak semalam..malam tadi. Aku diserang satu virus yang dipanggil SELSEMA. Amat seksa hendak beradu malam tadi. Selalunya selepas terfikirkan wajah ibu mertua. Aku terus terlelap ketakutan. Tetapi malam tadi...

Asal mahu tidur sahaja...aku...

" Haaaaaaasyem! Haaaasyem!" aku bersin lagi. Aku rasa orang yang bernama Hasyim pun dah  tersedu banyak kali malam tadi. Kiraku,beliau juga mungkin terseksa. Ahaks!

Memang tidak lena lah. Pagi tadi, mahu ke sekolah pun terasa berat. Badanku yang bersaiz Sazali Samad ini sudah untuk diangkat. Walaupun begitu,tanggungjawap sebagai pelajar harus ku turuti.

Disamping terkena Selsema yang bukan B*B*. Aku turut terkena batuk.. Yup,asyik terbatuk sahaja. Macam orang tua pulak.

" Huk Huk! Huk Huk! " macam nie kot bunyi batuk.

Memang tak senang lah hidup. Bila sihat tak reti bersyukur,bila sakit. Inilah padahnya.

Aku teringat lagu Raihan - Demi Waktu.

" Demi masa...sesungguhnya manusia dalam kerugian. Melainkan yang beriman dan beramal soleh... Ingat lima perkara sebelum limat perkara.. Sihat...sebelum sakit..." Habis.

**********
Sihat sebelum sakit? Inilah yang ku alami. Jujurlah aku katakan. Hanya bila sakit sahaja aku akan lebih dekat kepada Allah. Apabila sihat,terasa jauh sekali. Entah mengapa..InsyaAllah aku akan berubah. Doakan aku sihat. Esok nak tengok wayang "Resident Evil". Selepas itu  pergi jom Heboh! (semua tempat setan). Hahaha!
jom baca lagi

Aku Sudah Cukup Beradap di Blog Dan Dengan Blogger Lain!

Assalamualaikum kawan!

Aduhai..mengeluh nie.. Malam ini sungguh sepi.. Hajat di hati mahu tidur tetapi tidak terlelap. Entah apa lah yang difikirkan oleh minda gua. Nak kata teringatkan makwe,tak ada makwe. Nak kata teringatkan skandal dulu,ada la sikit-sikit...

Bila bosan tengah malam begini. Ditimpa pula dengan perkara yang meresahkan jiwa. Jiwa gua memang kacau beb. Tak ada orang ke nak biarkan hati gua dan minda gua nie tenang sekejap? Sesaat pun cukup lah. Kasi gua bahagia sikit.

Merujuk kepada tajuk skema yang gua buat kat atas itu. Gua hangin betul nie..Bukan marah tetapi gua tak sedap hati. Kalau hati ayam sedap jugak tapi hati gua asyik mengeluh..

"Senah...kenapa kau tinggalkan aku..kenapa????" keluh hati gua.

Erk? Siapa senah?

*****

Sebenarnya kan,gua nak kasi tau lu orang semua bahawa gua berblogingg ini hanya untuk suka-suka sahaja. Gua tak da niat langsung mahu sakitkan hati lu orang. Lainlah kalau lu orang hati jenis emo. Mudah terasa...Gua minta maaf beb! Gua bukan jenis yang suka pujuk orang..

" Alaa..bucu! Bucu! Meh sini.. Intan payung.. Janganlah merajuk.. Meh sini.." Takkan gua nak cakap ayat nie sambil peluk orang tue.. 

Aiya..Susah la nak cakap. Gua rasa la kan.. Gua memang dah cukup beradap di blog serta dengan blogger lain gua rasa..lebih tua dari gua. Gua dah cukup hormat beb.  Gua mahu kasi tahu lu ar,hati gua tak senang kalau panggil orang yang lebih tua dengan panggilan namanya. Itu biadap!

Tapi mak gua ada bagitahu.

"Anak ku sayang..Hormatilah orang yang lebih tua. Nescaya berkat hidup.." Yup,gua ikut nasihat mak gua tapi entah mengapa orang yang lebih tua zaman sekarang tidak pandai menghormati pandangan remaja macam gua. Gua hairan der!

Dalam dunia blog,gua cukup respek itu orang. Sama itu blogger. Yang tua gua pangil abang,kakak,cikgu dan kata ganti diri yang sesuai lah. Kalau yang rapat-rapat,gua guna "bro". Keakraban itu terjalin dan kemaluan itu tidak ada lagi bila sering berhubung.

Entah laa.. Kadang-kadang hati gua terdetik untuk memberontak. Mak gua cakap "Buat baik berpada-pada,buat jahat jangan sesekali.." 

Memang betul kata mak gua. Lain kali buat buat jahat lah. Means,gua takkan hormat lu orang. Dalam entri wa,gua tulis yang HARAM lah. Entri sumpah seranah orang macam blogger sorang tue. Baru orang respek sama gua? Okayh! No hal brader.

Merepek panjang-panjang pun tidak guna jua melainkan perbuatan yang sia-sia. Gua rasa dah cukup baik dah..

" Woi Amir,dah la tue..dah cukup..orang yang baca nie pun menyampah dah ngan lu!!" jerit hati gua..lawan tokey nampak?

Mungkin juga. Sekian terima kasih. Minta maaf kalau ada silap. Apa yang ku minta dari kau hanya kehormatan,bukan kemaluan. OPs! Hormatilah pandangan remaja macam aku.

Nota kaki bau bucuk: Aku redha..dan pasrah.. Aku cuba untuk menjadi kurang ajar dan biadap. Deal?

jom baca lagi

Cek Nuffnang Tidak Dapat Ditebus!

Burung-burung di langit terbang dengan begitu asyik. Angin-agin sayu membelah jiwa..(erk?) Petang ini ku rasakan begitu indah sekali walaupun hari begitu terik sekali. Kadang-kadang terasa juga bahangnya.

" Panas sungguh di Kuching nie,nasib baik banyak pokok-pokok kat sini. Teduh la sikit.." ngomel gua sendirian.

Di Kuching ini,memang banyak pokok-pokok di tanam. Di sepanjang jalan,ada sahaja pokok-pokok yang tinggi menjuntai. Kalau hari panas terik pun tidak apa. Yang pasti,kulit gua tak kan terbakar. Api neraka lagi panas der!

****

Berbalik kepada Nuffnang. Gua mula berdaftar dengan Nuffnang pada bulan 4. Itupun gua daftar untuk suka-suka. Masa gua daftar itu hari,gua tak sedar langsung pasal Nuffnang nie. Benda apakah Nuffnang ini? Ternyata ketika itu gua agak bengap sikit. Namun,bengap lagi Sarip Dol.(sedara lu ea?)

Selepas gua mendaftar Nuffnang ini..serta menjelajah blog-blog otai yang memang arif berkenaan hal ini. Gua terus setia bersama Nuffnang. Kerana apa? Kerana Nuffnang dapat menjana pendapatan. 

Orang tua dulu-dulu kata.."Sambil menyelam sambil minum air..",kan?

****
Ok! Tadi,mak gua ajak gua pergi tebus cek Nuffnang nie. Beliau takut cek Nuffnang ini tidak dapat ditebus gelak. Memang agak risau la emaknya..

"Eh! Anaknya buat dek je ke?"

"Kadang-kadang gua sibuk,lagipun gua tak tahu nak tebus bank mana.."

Tepat jam 1.00 petang. Gua ngan ayah dan mak gua serta adik gua pergi ke HSBC Bank. Nasib baik bank ini ada. Kalau tidak ada,memang tak tahu lah nak tebus dekat mana.

"Aduhai..macam mana nak tebus cek nie. First time nie..." gua mula risau.

Selepas seketika..gua pun sampai. Gua dan mak gua pun berjalan-jalan ke dalam itu bank. Agak besar juga lah bangunannya. Tapi lagi besar CIMB Bank. Hehe!

*****

Sampai di depan pintu,gua tarik dan kasi mak gua masuk dulu. Almaklumlah,anak yang soleh. Orang tua didahulukan. Tapi kan..Gua segan hendak masuk itu bank. Sebab gua pakai selipar jepun warna kuning itu jam. Memang gua malu..namun apakan daya. Kerana mahu tebus itu cek. Gua terpaksa jugak pakai. Bapak gua kebas gua punya selipar..(ekceli selipar dia yang gua kebas..)

Apabila menjejakkan kaki ke dalam itu bank. Gua cari itu kaunter.

"Ha,jumpa pun.."

"Mak,ha tue kaunter.." tunjuk ku pada mak.

" Hurm..kena ambil nombor giliran dulu nie.." omong beliau..(merujuk mak aku)

Itu jam gua agak blur lah. Tak nak buat apa.. Kalau gua cerita. Memang panjang ar. Gua ringkaskan la.

****

Selepas tercengang seketika di situ. Datanglah seorang kakitangan bank.

" May i help you?" tanya beliau.

" Oh ya. Saya datang nak tukar cek nie.. Macam mana ye?"

"Ohh.ok..Mintak tengok ceknya.."

Mak aku pun kasi lah...

Selepas itu,dia bawak kami orang ke kaunter..Gua ikut sama lah. Gua kasi mak gua saja berbicara sebab gua segan. Haha!

Kakitangan bank tadi pun tanya..

"Ada buat akaun kat sini tak?"

Aku cakap tak ada.

" Akaun bank yang lain?"

"Tak da jugak."

Ya lah.. Gua memang tak da akaun mana-mana bank.Mak gua belum buat lagi. Huhu. Jadi,selepas berbicara sedikit. Dia cakap cek itu TIDAK DAPAT DITEBUS sebab gua tak ada akaun.

"Hurm..melepas lah..Nak guna akaun mak..tak boleh pulak.." keluh gua.

****

Itulah ceritanya... sebab gua tak da akaun. Gua tak dapat tebus itu cek lah? Aiya. Banyak pening. Gua sangka cek Nuffnang boleh ditebus macam itu sahaja. Rupanya tidak boleh. Sengal betul!

Tidak boleh ditebus tunai kerana cek Nuffnang itu cek berpalang. Kalau tiada palang,memang dapat tunai lah tadi. Tapi..itulah nasibnya.. Ekoran kejadian yang menyayat hati gua ini..yang meresahkan gua untuk cash out sekali lagi. Mak gua nak bukak akaun BSN hari Jumaat nie.

"Yeaay!! Gembiranya..."

Hehe. Jadi,selepas bukak akaun. Boleh la gua ambil itu duit. Selepas akaun nie siap,gua nak tekan butan CASH  OUT selepas mencapai target. RM****. Gua tal mahu dah simpan itu duit lama-lama. Takut berlaku perkara yang tidak diingi,kan?


Perasaan Marah!


Yang paling gua marah, Blogger otai tak pernah kasi tahu macam mana mahu tukar itu cek la. Bikin gua panas betul lah!

Nota: Apasal aku guna "gua" lak nie? Kekekeke!


jom baca lagi