Mengumpat

AMARAN: ENTRI INI PANJANG SIKI.

Sepuloh tahun dahulu..

Azman merupakan seorang gigolo yang bekerjaya. Pekerjaan yang dianggap mulia (kononnya) bagi Azman itu memberikan dia segala-galanya. Pada masa itu, pemerintahan negara Langbuana tidak berasaskan agama Islam. Negara Langbuana telah menjadi sebuah negara yang sekular dan pemimpin negaranya tidak mengamalkan sistem Islam yang sebenar. Masyarakatnya pula tiada pegangan agama yang kukuh. Hidup seperti zaman Jahiliyah. Rasuah, zina, buang bayi, pemerintahan tidak adil dan maksiat semakin berleluasa. Tidak hairan lah jika kerjaya seorang gigolo yang merelakan juburnya disondol.

Datuk A pula pelanggan setia Azman atau nama glamer Azman ialah Pe'ah Jubure. Selain Datuk A, Datuk N juga sering mengunjungi rumah Azman. Kadang-kadang Datuk A dengan Datuk N selalu bergaduh kerna merebut Pe'ah Jubure.

Dunia sepuloh tahun lepas memang maju. Maju dari segi pembangunan tetapi tidak pada akhlak masyarakatnya.

Pernah jugak Azman berfikir untuk berubah dan kembali ke pangkal jalan namun kehidupan itu memaksa dia untuk terus hidup bergelumang dengan dosa. Barang keperluan mahal, minyak naik, gula naik dan semua benda lah naik.

Ketika sedang berseorang di bilik. Azman membuka laptopnya yang berjenama BETIK. (tak lawak). Sambil melayan kebosanan. Azman termenung seorang diri.

" Hurm, apa guna aku hidup bergelumang dengan dosa. Datuk A sudah ada amoi chantek. Datuk N pula sudah kahwen dengan Datin Roro. Takkan aku hendak main jubur ke mencari duit..erm..." keluh Azman.

Azman tahu bahawa Allah Maha Pengampun lalu dia nekad untuk berubah. Sambil mengakses internet. Azman menaip



Lalu terjumpa lah beliau blog Mujahid Malaysia yang  mengajar beliau cara untuk solat sunat taubat. (hehe)

Sejak dari itu, Azman telah berubah. Ditinggalnya Datuk A dan Datuk N. Ditinggalkan semua gegala maksiat dan terus kembali ke panggal jalan.


*****

Selepas sepuloh tahun berlalu...

Negara pada ketika ini semakin maju ke hadapan. Pemerintah negara sudah ditukar kepada pemerintah yang lebih adil dan tidak memakan rasuah. Johor, Melaka, Pahang, Perlis, Sabah, Sarawak ditakluk oleh pemerintah yang baru.

Teringat pula kisah Azman si Pe'ah Jubure.

Azman pada sepuloh tahun dahulu dan sekarang amat berbeza. Azman memang benar berubah dari seorang gigolo kepada ahli masjid. Dari seorang yang bertuhankan syaitan kini sering memuji Allah. Daripada Jubure disodol kepada bersetubuh dengan cara yang hala. Isteri Azman jugak begitu cantik memakai purdah.

" Ya Allah, hamba memohon ampun atas segala dosa hamba selama ini. Hamba benar-benar kesal. Ya Allah, jangan engkau tinggalkan aku dalam kejahilan,maka Engkau tambahkanlah ilmu pengetahuan dalam diriku. Ya Allah, janganlah Engkau tinggalkan aku dalam keadaan berdosa,maka Engkau ampunilah dosaku. Aku bersyukur  dengan izin-Mu aku dapat kembali ke pangkal jalan dan janganlah Engkau pesongkan daku setelah dikau memberi hidayah padaku. Amiin."  Azman berdosa dengan penuh keikhlasan dan merendah diri.

Tetapi Azman mempunyai masalah dengan masyarakat yang masih terikat dengan cara hidup lama. Mengumpat, menfitnah serta sikap mencemuh orang lain. Walaupun dasar pemerintahan negara telah berubah tetapi masyarakat masih tetap mengamalkan budaya songsang yang sama.

" Inilah akibatnya masyarakat tidak berpegang teguh pada Al-Quran dan Sunnah" omong Zahid, sahabat Azman yang sedang membaca suratkhabar. 


" Betul tu, aku hairan dengan sikap masyarakat kita. Diberi ilmu tidak mahu terima tetapi berlagak dan bodoh sombong. Alangkah bagusnya masyarakat kita berubah dan kembali ke jalan Islam yang sebenar." sahut Azman.

" Semoga kita diberi petunjuk dan hidayah oleh Allah agar terus mengamalkan cara hidup Islam. InsyaAllah." kata Zahid sebagai penamat bicara.

******

Hendak dipendekkan cerita, ada seorang lelaki bernama Mamat. Sahabat Azman ketika menjadi Gigolo dahulu ini sering menyebarkan kisah silam Azman dahulu.

"Weyh, kau nak tahu tak si Azman itu dulunya kerja Gigolo. Geng kamcing tue. Anak emas Datuk A dengan Datuk N. Longgar dah jubur dia tuh. Kompem susah nak kentut lepas nie... hahaha" cerita Mamat dengan bersunguh-sunguhnya pada  Awang.

Maka, tersebarlah cerita itu dari mulut ke mulut orang kampung yang suka mengumpat yang tidak pernah mengambil tahu bahawa dosa mengumpah lebih besar daripada berzina. Walaupun orang kampung ketika itu memakai ubat gigi Halalgen tetapi jika perkataan yang keluar daripada mulut itu haram. Tiada gunanya jua...

Begitulah keadaaan masyarakat ketika itu..mengumpat dan terus mengumpat. Walaupun memang benar Azman seorang gigolo tetapi kisah lalu tidak boleh diungkit kerana Allah itu Maha Pengampun.

" Takkan kau nak berputus asa untuk berubah Man.. Ingat! Sedangkan Allah sendiri tidak berputus asa dengan hambanya. Inikan pula kita.. Sabar Man." Terngiang-ngiang kata-kata seorang sahabat dunia dan akhiat di telinga Azman.



" Terima kasih sahabat. Walaupun aku ni bekas gigolo. Kau masih sudi menjadi sahabatku.. Terima kasih .. dan aku yakin tidak kiralah jika kita seorang perogol, perompak, penyamun tapi kita ada semangat untuk berubah. Pasti Allah akan menerima keampunan kita.." balas Azman.




Akhir kata, Azman kirim salam dekat semua umat Islam. Ambillah teladan. Assalamualiakum!


Nukilan:


Azman bin Tukiman aka Pe'ah Jubure. ( tak lawak pun nama)


Pengajaran cerita ini:

1. Walaupun kita ini banyak melakukan dosa, kita masih boleh bertaubat kerana pintu taubat masih terbuka sebelum kiamat.

2. Ingat! Mengumpat adalah lebih keji daripada berzina dan seburuk-buruk dosa adalah berzina dengan ibu sendiri.

3. Kita tidak boleh cakap sesukati kisah silam orang itu walaupun dahulu dia begitu jahat sekali. Mana tahu dia sudah berubah.

4. Berdosa mengeluarkan perkataan yang haram disebut seperti kimak kau! kimen kau! Palak kau! Butoh kau! Sial kau! Tunok butoh kau la! Pukek kau! ( contoh je bang..)

Setakat itu sahajalah ..Banyak pengajaran daripada kisah ini. Andai diteliti betul-betul, pengajaran sebagai seorang pemerintah pun ada. Tetapi aku tidak mahu ulas lah siapa Datuk A dengan Amoi dan Datuk N dengan Datin Roro. Hahaha!

( Cerita ini tiada kaitan dengan bapak tiri laki mak hang ataupun dengan sesiapa. Ok?) - ini pun tak lawak.

1 comments:

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??