Sikap Kenegerian Perlu Dibuang?

wah...memang awal lah aku bangun hari nie... tak dapat tidur dengan nyenyak la...macam mana pulak dengan korang??? Dah tidur ke belum? rasa-rasanya..ramai lagi yang online time nie.. Aku nak tanya nie....sikap kenegerian dalam diri kita perlu dibuang? Bukannya apa..aku terbaca entri seorang ahli blogger yang agak 'marah'/tidak 'suka' dengan orang yang bersikap kenegerian... apa pendapat korang? Perlu ke tak?

Pada firasat aku laa....sikap kenegerian tak perlu dibuang la..kan? Ia tak mendatangkan masalah pun... aku tengok selama nie ok je.. Mungkin ini isu perkauman...tapi kita kena pandang positif kan? Jangan asyik duk pikiq negatif..nanti minda pun tersempit.... Orang Kelantan mungkin sikap kenegerian terlalu kuat..tetapi kami tidak lah memilih kawan dari negeri mana-mana..aku sebagai rakyat Kelantan yang hidup di Bumi Kenyalang  nie...amat suka sekali berkawan dengan semua orang..tambahan pula..kat Bumi Kenyalang nie ada perbagai etnik..Jadi,aku dapat mengenal dengan lebih lanjut lagi tentang adat dan budaya mereka...

Aku tak tahu la..kenapa ada yang masih 'bengong' yang bersikap bangang...entah la..manusia suka berlagak... Entah apa keistimewaan mereka sampai berlagak.....  Aku saja je nak luahankan sedikit pendapat..sebab aku terbaca entri FiffyHazirah (sila terjah) yang meluahkan ketidakpuasannya terhadap orang yang memandang negatif terhadap orang Sarawak.. 

Mungkin kebanyakan orang Malaya tidak tahu bagaimana keadaan orang Bumi Kenyalang..tapi jangan la cakap lepas je brader ..kan? Korang pun boleh pikir dengan rasional.. Nie ndak..men cakap sesuka hati je...dalam hidup..kita kena la berpegang kepada pepatah..''terlajak perahu boleh diundur,terlajak kata..buruk padahnya''.....

Suhubungan dengan itu,ubah lah sikap dan mentaliti rakyat kita..dan diri kita agar gagasan 1Malaysia dapat dilaksanakan dengan jayanya..bukannye 1Negeri ye.,..dengar ye anak2...  Waah....pagi-pagi aku dah membebel...sorry brader.. haha.... renung-renungkan lah....

Amir - bangun pagi gosok gigi..gunalah sabun Daia... eh... ^.^

0 comments:

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??