Alangkah Indahnya Jika Masjid Dipenuhi Umat Islam

Bismilllahirahmanirrahim. Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw.

Khaifahal ya sodiq? Bersyukur ke hadrat ilahi kerana kita masih diberi kesempatan untuk meneruskan hidup ini agar beribadah kepadanya.

Perkara yang ana hendak bincangkan disini adalah berkaitan dengan masjid. Suasana masjid pada zaman ini dengan zaman Nabi jauh berbeza. Masjid hari ini berdiri dengan gahnya kerana kecantikannya. Masjid pada zaman Nabi berdiri dengan gahnya kerana umat Islam mengimarahkan masjid.

Alangkah indahnya masjid kita ia menjadi tempat tumpuan segala aktiviti.

Apabila masjid ini menjadi tempat tumpuan aktiviti seperti menuntut ilmu dan sebagainya. Secara tidak langsung masjid kita akan meriah dan rumah Allah kembali hidup.

Dan..orang-orang yang malas ke masjid pun akan ke masjid.

Contohnya jika masuk sahaja waktu Zohor. Kita terus ambil wuduk dan solat. Namun, pada hari ini jika terdengar azan pun belum tentu hendak ke masjid kerana masjid dan surau terlalu jauh. 

Alangkah indahnya jika masuk waktu Zohor. Umat Islam yang datang ke masjid bukan dua saf sahaja tetapi penuh. Namun, apa yang ana lihat hanya dua saf sahaja.

Alangkah indahnya jika masuk sahaja waktu solat. Masjid dikerumi sepertimana pada hari Jumaat.

Alangkah indahnya melihat suasana ini dan terasa keagungan Allah swt.

Jika perkara ini berlaku maka ISLAM akan bersinar kembali.

Ya Allah, hambamu memohon kepada. Dikau kuatlah jiwa dan raga ku agar aku sentiasa sihat untuk mengerjakan segala perintahmu dan mengimarahkan masjidmu. Ya Allah, berikanlah aku petunjuk dan hidayat agar aku menjadi orang yang beriman dan bertakwa.

Alangkah indahnya jika pembaca blog Amir Izzat semuanya ahli masjid. Jadi, marilah kita solat berjemaah bila terdengar azan. Haiya! Haiya! Haiya alas sollah..!

Marilah solat! Marilah menuju kejayaan! 

Pahala solat di majid dapat 27 kali ganda. Solat kat rumah dapat 1 je pahala. Mana antum nak? Mestilah nak banyak,kan?

Itu sahajalah untuk hari ini. Assalamualiakum. Oh ya! Tegurlah ana jika ana menulis perkara yang salah.

P/s: Pahala terbentang luas tadi namun ana mensia siakannya. Huhu.

4 comments:

khairunnisa ♥ berkata...

jangan sia-siakan peluang yang ada. moga dapat keredhaan Allah selalu ^_^ amin.

cik heroin berkata...

orang sekarang dengar azan macam tak dengar,lgsg tak peduli macam mana nak kenal masjid. huuu T.T

kaizenshinobi berkata...

nice2...

sangat2 setuju... banyak pahala terbentang luas untuk kita...

namun masih ada yang alpa dan leka...

tengkorakemas berkata...

oh Amir, tak sertakan apa2 hadis ke tentang fadilat solat jemaah tu, dapat 23 ke 27 ke..

aku lupalah..dan aku nak revise balik, kalau ada sila sertakan k

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??