Aku Sanggup Jadi Amah Kalau Gaji RM800

Gaji amah Rm800? Wow! Macam tak percaya..tapi itulah kenyataan. Eh! Eh! Belum lagi..Itu baru cadangan dari pihak seberang..Kalau RM800 tak boleh.. RM600 ke atas pun jadi laa..Fuh! Memang lumayan laa..Nak jadi amah senang je.. Tak perlu sijil SPM..tak perlu kelulusan yang tinggi..Cuma kena rajin je..Rajin buat kerja-kerja rumah...(Wey..bukan kerja rumah yang kerja sekolah yang cikgu suruh buat kat rumah  ye..)



Semalam ke bila entah..aku da tengok berita dengan ayah.. Kedutaan dari seberang nak gaji amah dinaikkan..Hurm..payah tue.. Dah la tempat tinggal bagi..Pakaian bagi..Silap hari bulan..Suami pun bagi.. MasyaAllah..mintak dijauhkan bagi yang ada suami ye.. (saya cakap suruh hati-hati..) Kita tak tahu apa niat dia..Bukan boleh percaya dengan diorang nie.. Ha,korang percaya ke dengan amah-amah dari seberang nie?

Oh ya!Berbalik kepada niat aku nak jadi amah nie.. Kalau korang lihat lah.Boleh tak aku jadi? Siapa sudi ambil aku jadi amah dia?? Hehe..Aku rajin tau..Cuma satu je syarat..Laptop dan broadband mesti disediakan...Ok? Ya la kan..i'm a blogger..So,i need a laptop.. Hurm..Apple brand? Haha..



Amacam? Aku nak laptop macam nie? Tokey aku ada duit? Kah3.. Gurau saja... Tapi..bila difikirkan balik.. Rakyat tempatan di Malaysia nie..ada ke yang sanggup jadi amah aka orang gaji? Jarang aku jumpa..Kalau ada pun,hanya sedikit sahaja. Kenapa ek perkara ini terjadi? Adakah faktor gaji? Adakah kerana martabat? Takut maruah tercemar laaa...atau..orang kita memilih kerja? Mungkin..semua jawapan..anda sudah tahu..Kalau tanya aku apa jawapannya? Jawapannya ialah..Google!! Kenapa google? Entah..aku tanya blogger lain pasal sesuatu..mereka semua jawap google..Aku pun hairan...




Akhir kata,pemimpin Malaysia janganlah tunduk dengan tuntutan bermacam-macam dari pihak seberang..Sebab apa? Sebab tidak relevan..Kalau boleh,carilah yang tempatan..Kalau ada..Kalau tak ada,rakyat tempatan yang rugi..siapa rugi? Kita juga..Kenapa rugi? Sebab tak bersyukur(wallahualam)... Hehe....

5 comments:

Penulis Setia berkata...

setujuuuuuuuu :)

kaizen shinobi berkata...

ngehahaha

gaji amah 800? har har har...

aq nak keje part time bleh? ngehahaha

tengkorakemas berkata...

boleh kot ko jadi amah hehe dah setel idea untuk entri tidap2 hari, boleh cite pasal urusan kerja rumah seharian..tapi memang kena bagi laptop dulula hehe

jgn lupa..streamyx

amin berkata...

buat keje part time boleh gak..haha

www.dunialandax.com berkata...

uiiishh~~amah kat umah aku ni pemalas!macam haraaam!!benci pulak aku~gaji sampai 7rat sebulan,buat keje,malas gler~

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??