Kenapa Kita Perlu Ikut Budaya Barat?

( Ini kelemahan panca inderaku yang menulis menggunakan tangan yang melihat menggunakan mata. Maaf, aku geram)

Bismillahirahmanirrahim..

Saban hari kita semakin terpengaruh dengan budaya barat. Tidak kira lah daripada aspek mana. Tentu saja ada elemen barat yang dibawa oleh kita.

Aku memang pantang dengan orang yang menolak budaya timur kita. 
Aku memang pantang dengan orang yang menolak cara orang Melayu( cara Islam ajar) berbicara.
Aku memang pantang dengan orang yang menolak budaya Islam tetapi mendewakan budaya barat.

Baiklah. Baik aku terus terang. Kalau aku beri contoh banyak-banyak kan susah pulak korang sebab ada pembaca yang jenis otak lambat "pick up" susah nak faham. Nanti jadi salah faham.

Kita orang Melayu yang beragama Islam ada adap dan tatasusila. Entri aku ini berhubung dengan sikap orang Melayu yang aku nampak pada blogger tertentu.

#1.
Contoh!

Isi entri si blogger itu. " Kenapa tak straight to the point je? Kenapa perlu berkias-kias dalam percakapan bila kau nak kutuk orang tapi kau bagi ayat yang sedap dulu pastu baru kritik. Itu namanya hipokrit.?"

Hello ngek!!! Kita orang Melayu ni kenalah beradap dalam tegur menegur. Hari tu aku terbaca kat blog mana entah dia cakap orang yang macam nie.. (yang tak terus terang dalam percakapan dalam tegur menegur ni) hipokrit. Tak ke namanya bodoh? Aku tak kata bodoh tetapi aku tanya tak ke namanya bodoh? Pasal apa aku tanya tak ke namanya bodoh? Sebab kita ini ada tatasusila sebagai rakyat Malaysia yang kononnya berbudi bahasa itu kita kena jaga lah adap dan tutur bicara.

Mana boleh hentam keromo je.

" Woi minah, tetek ko besar lah!! Pigi tutup dengan kain!!" (padahal nak kata baju minah nipis)
" Eh Man, ko punya burung terkeluar lah." (padahal nak kata seluar zip terbuka)

Inilah orang kita. Inilah rakyat Malaysia. Inilah akibatnya semua benda nak ikut barat. Kemon beb! Kita ada budaya jadi kena la ikut budaya. Tak mahu ikut budaya tidak apa. Kita ada agama. Orang Melayu setahu aku beragama Islam. Mengikut perlembangaan lah. Dalam perlembagaan pun kata orang Melayu kena tutup aurat. 

Tapi kalau hukum Allah pun boleh langgar. INi kan pula peraturan manusia.

Nak kata bodoh tak. Tapi memang. Ops! Aku tak kata.

Iyalah.. Bila tv dan akhbar pun ikut barat. Pakaian pun ikut barat. Kehidupan pun ikut barat. Lalu agama Islam yang suci dan murni ini ditinggalkan maka jadilah Melayu Keparat. Eh! Melayu tak sedar diri.

Aku tahu tak ada gunanya memperjuangkan bangsa tetapi aku menggunakan atas dasar Islam yang menuntut umatnya berakhlak mulia serta mengikut sunnah Rasul.

Meh nak  cerita sikit. Aku dulu memang terkejut lah jumpa wanita Melayu (malas nak guna muslimah) pakai skirt. Ya Allah..seksi bebenor. Dalam tv lagi la banyak. Kau ada tengok Melodi tadi. Ada la artis tua yang kurus-kurus tu. Pakaiannya fulamak! Dasyat!!! Tapi anak dah enam. Gilo lah.

Aku tak tahu dah nak tegur apa. Kalau cakap mak bapak tak ajar. Memang ajar tetapi masalahnya mak bapak pun sama. (terjumpa seorang ibu bertudung tapi pakai t-shirt ketat. Malu weyh)

Aku bukan hendak merendahkan orang Melayu tetapi kalau nasihat lembut2 pun tarak guna. Aku...aku guna cara lembut apa nie. Hahaha! Aku tak mahu nanti orang Melayu kita hilang identiti Islam ini. Melayu memang bertuah mendapat Islam tetapi adakah Islam bertuah mendapat Melayu? Jom jadikan kita umat Islam yang bertatasusila. Jangan cakap main lepas. Jangan buat benda yang melampui batas syarak. 

Ingat! Allah ada bersama kita. Allah lihat apa kita buat dan Allah akan tanya kita kelak.

Korang nak tahu tak apa kunci utama untuk membendung masalah ini?? Nak tahu tak?

Ok! Kunci utamanya adalah SOLAT!!! Iya, sebab solat mencegah kemungkaran dan jangan tinggalkan al-quran dan sunnah.

Ok lah! Aku dah mengantuk. Assalamualiakum.

* lepas ni kalau aku ada kekuatan aku nak tegur perempuan seksi macam ni*

" Kak! Nak tengok tetek boleh?? Lagipun cik kak dah buat saya stim. " 

Korang rasa dia bagi tak? Hahahhaha! Alang-alang tayang, bukak terus.

(alamak!!!) Gurau je ye.



*****************

Melayu itu tenang, mencintai kedamaian, menyukai kecantikan mengkagumi kebersihan.

Melayu itu bertindak, pantang dicabar, menghapus musuh, mengkeji keburukan.
 
Melayu itu pandai, berilmu, rajin, kreatif, inovatif.

Melayu itu hilang tanpa sukan, seni, budaya dan hiburan. Inang, Zapin, Joget, Gamelan, Mak Yong, Dikir Barat, Rock, R&B, Hip-Hop, Rap, Blues, Country, Metal, Alternative, Nasyid; bersatu, berasimilasi, membentuk identiti diri.

Melayu itu kerana bahasanya, budi pekertinya, budayanya, adatnya.

Melayu itu berkata, “Raja Adil Raja Disembah, Raja Zalim Raja Disanggah. 

Melayu itu boleh hidup beraja dan boleh hidup tanpa beraja.

Melayu itu bencikan rasuah. Rasuah adalah dosa yang MAHA dosanya, dosanya 
mengatasi membunuh dan berzina.

Melayu tidak sukakan kongkongan politikus dan agamawan. Melayu menolak politikus dan agamawan yang mempergunakan tempat mereka untuk kepentingan diri. Melayu tidak mahu mati kerana Politik dan Agama.

Melayu itu berdiri melangkaui agama. Melayu dulu maju kerana Hindu dan meneruskan kelangsungan kerana Islam. Agama adalah hak hidup masing-masing. Bangsa tidak akan terancam kerana Agama.

Melayu itu bangsa dan negara. Sesiapa sahaja boleh menjadi Melayu tidak kira apa kaum asalnya dia. Asalkan dia berbahasa Melayu, mengikuti tata cara hidup Melayu, berfikir cara Melayu dan mencintai Melayu 

************sumber di atas ini sahaja dari************
http://melayuliberal.wordpress.com/about-2/


0 comments:

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??