Barangsesiapa Yang Menjaga Aib Saudaranya, Maka Allah Akan Menjaga Aibnya Di Akhirat Kelak.

( Aku terlalu sibuk sehinggakan tiada masa untuk berak.)



Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum warahmatullahibawaraktuh. Terima kasih Pak Imam yang membenarkan saya memberi sepatah dua kata dalam majis ilmu ini.

Apa khabar kalian? Sudah ka bermandi hadas? Sudah ka solat Subuh? Sudah ka sarapan? Yang paling penting dari pukul 6 pagi hingga sekarang pernah ka anda berfikir tentang Allah? Kalau sudah, alhamdulillah. ( Kelihatan Pak Meon sedang menggarukan kepala yang tidak gatal. Mungkin sedang berfikir sesuatu.)

Ikhwanal muslimin, kali ini saya ingin berbicara tentang satu hadis yang diriwayatkan oleh Muslim.

"Barang siapa melepaskan seorang mukmin dari kesusahan hidup di dunia, niscaya Allah akan melepaskan darinya kesusahan di hari kiamat, barang siapa memudahkan urusan (mukmin) yang sulit niscaya Allah akan memudahkan urusannya di dunia dan akhirat. Barang siapa menutup aib seorang muslim, maka Allah akan menutup aibnya di dunia dan akhirat. Allah akan menolong seorang hamba, selama hamba itu senantiasa menolong saudaranya. Barang siapa menempuh perjalanan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan jalan baginya menuju surga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah satu rumah Allah untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya bersama-sama, melainkan akan turun kepada mereka ketenteraman, rahmat Allah akan menyelimuti mereka, dan Allah memuji mereka di hadapan (para malaikat) yang berada di sisi-Nya. Barang siapa amalnya lambat, maka tidak akan disempurnakan oleh kemuliaan nasabnya."(HR Muslim)

Pak Meon, apa yang Pak Meon faham tentang hadis ni? 

" Eerr.. hurm..kalau kita jumpa orang yang sedang orang yang tak tutup aurat. Kita pi amik kain kita tutupkan je laa, kan? kan?"

" Betul Pak Meon! Tapi tak tepat! Tapi bagus jugak kan, kalau Pak Meon terjumpa gadis-gadis yang tak tutup aurat. Pak Meon tolong tutupkan aurat mereka je la."

Kelihatan Pak Meon tersipu-sipu malu. Malu dengan anak gadis zaman sekarang kot.

Sebenarnya gini, apa yang saya faham tentang hadis itu seperti kisah Nabi Muhammad yang menjaga aib sahabat. Saya bukan ustaz ye. Andai tersalah cerita sila betulkan saya ye Pak Imam.

(Pak Imam anguk anguk geleng-geleng)

" Alkisahnya begini, semasa sahabat Nabi duk dalam masjib. Tiba-tiba datanglah satu bau yang 'tersangatlah wangi". Kalau wangi macam bunga kasturi tak apalah. Ini tidak, baunya macam kentut. Sah! Ada yang berkentut. Kalau kentut sekali gus tak apa, ini tidak. Ini kentut sepoi-sepoi bahasa. ( Preet..prut..prap..prruuuuut..prok..preet)

Maka, sahabat-sahabat yang lain pun naik berang lah. Iya lah, bau sudah macam mahu pecah idung, sapa boleh tahan. kan? 

Maka, bangunlah seorang sahabat dan berkata " Orang yang kentut tadi tue, sila bangun.."

Fuh! Kalau saya la pak Hamid, saya tak bangun. Pak Hamid mengaku tak? Kompen tak jugak,kan? Hahah! (para hadirin pun ketawa tak tentu pasal). Jadi, hendak diringkan cerita. Bila nak masuk waktu Isyak tu, mereka berkata " orang yang keluar untuk amik wuduk lepas ni. Orang tu lah yang kentut"

Lepas tue, semua sahabat pun pandanglah ke belakang nak tengok sapa-sapa yang keluar. Tunggu punya tunggu, tak keluar jugak. Kalau saya, memang malu nak keluar. Kalau solat tanpa wuduk, haram. Jadi, bilal pun bangun untuk menkumandangkan azan.

Tapi Nabi Muhammad kata tunggu dulu dan berkata. " Aku masih ada wuduk, tapi aku hendak amik air sembahyang. Jadi, aku ajak kalian semua marilah amik wuduk bersamaku." Jadi, para sahabat pun amiklah wuduk dan tidak diketahuilah sampai mati pun sapa yang kentut masa tu. Maka, terselamatlah si polan itu. 


Hadirin yang dimuliakan Allah, kalau nak kentut, kentulah kat luar ye. Alhamaklumlah, kentut tue bukannya wangi. Ingat ye..

Ehem! Ehem! (aku kehausan menceritakan cerita ini. Fuh ! Nasib baik ada air mineral. Aku tuangkan di dalam gelas lantas meneguknya.)

Jadi, saya mengajak kalian semua marilah sama-sama kita contohi sikap Nabi Muhammad rasulullah yang terpuji dan marilah sama-sama kita menjaga aib saudara muslim kita. Janganlah kita mendedahkan keaiban orang lain kalau kita tak nak keaiban kita dibongkar oleh Allah di akhirat kelak.. Pak Hamid nak ke?? 

" Tak nak..." jawap Pak Hamid dengan muke selamber dek. 

Tapi apa yang kita lihat pada hari ini tidak begitu. Kalaulah Pak Imam yang kentut dalam surau ni. Sah! Sah pasti ahli surau akan tahu sapa yang tentu lalu hebohlah satu kampung " Pak Imam kentut masa dengar ceramah la!!!" Maka buruklah nama pak iman,kan Pak Imam? (merah padam muka Pak Imam)

(hadirin pun gelak gelak manja. Ki,ki,ki)

* Nota untuk blogger - kepada blogger yang suka membuka aib blogger lain seperti seorang blogger itu. Bertaubatlah dan kembalilah ke jalan yang benar. Tak dak faedahnya,kan? Dapat dosa adalah. Kebodohan akhlak juga terserlah. Otak bijak tapi akhlak? Hancur...

Akhirnurkhalam, hentikan gegala membuka aib yang banyak berlaku sekarang. Benda yang baik kita hebohkan, benda yang tak elok kita diam-diam dalam menjaga aib dan maruah seseorang. Kalau berjumpa pasangan kekasih tua duduk dalam gelap, kena khabarkan kepada tok kodi lah. Senang nak kawinkan..Hehe... Jadi, sebelum Allah membuka aib kita di akhirat kelak, maka kita tutup dahulu aib orang lain yang pernah kita bukak.. Saya akhiri ucapan saya dengan tasbih kifarah dan wabillahitaufid walhidayah wassalamualaikum warahmatullahiwabaraatuh.

(Pak Imam pun bangun)

Terima kasih kepada En Amir Izzat yang sudi memberikan nasihat yang berguna untuk kita semua. En Amir, ada lori ada bas, lepas Isyak nanti, saya akan balas.. (Alamak! Pak Imam terasa ke? Lariiikkkkkkkkkkkk)

* Orang yang berlagak alim tetapi sebaliknya. Dia amat hina disisi Allah di akhirat kelak. ( ilmu yang aku ada cuma mampu memberatkan timbangan Al- Mizan sebanyak 1gram sahaja. Bahkan tidak layak untuk memasuki Syurga-Nya namun aku mampu menahan siksa azab neraka. Wallahualam)

10 comments:

iEra NaDiRa berkata...

LIKE hoyeah ! :)

cikgu isza berkata...

nice post..
:),
sapa makan cili?
tapi orang yang begitu kuat makan pedas..

yatie Awang berkata...

ada pepatah mengatakan "Jangan membicarakan aib seseorang, tetapi katakanlah setiap perbuatannya yang baik"

nurayunni berkata...

kdg2 manusia xlari dri kesilapan..:P

░♥si lampu neon♥░ berkata...

tanx amir !! =)



Jeng3x…
# Suami Kaki Pukul !#
# Buffered Earnings Nuffnang Edisi Mac#
# Akuarium Ikan Comel #
# Tikus Tinggal Dalam Rumah Diperbuat Dari Roti !#

kaizenshinobi berkata...

terbaik bro...

tengkorakemas berkata...

penyelesaian penuh hikmah daripada baginda Nabi Muhammad s.a.w,

entri tentang Amir (pemimpin) dah publish, kita semua adalah pemimpin bukan?walaupun aku tiada kerajaan, tapi aku pemimpin buat diri sendiri dan keluarga..

Tanpa Nama berkata...

salam..sy bertunang..akan berkahwin beberapa bulan sj lagi..apa yg berlaku sekarang.. kawan sekerja juga merupakan bakal ipar sy skrg hangat memperkatakan mcm2 ttg diri sy.. sy d katakan menghancurkan rmh tangga lelaki lain dan mempunyai hubungan dgn lelaki tersebut.. "hubungan dgn lelaki tersebut mmg benar ada" tetapi hubungan pegawai atasan dgn pekerja bawahan.. mmg lelaki tersebut ingin bercerai.. tetapi bkn kerana sy.. malah sy sendiri mnasihati dan memberi kata2 positif agar mereka tidak bercerai.. hal lainnya terjadi bila kawan2 sekerja menuduh sesuatu yg tidak benar.. sy hanya berdiam diri dan bersabar.. sehinggalah semalam..bila ipar sy tersebut telah menghebah kepada bakal mertua sy ttg cerita tersebut.. tunang sy juga kini dingin dan kelihatannya hubungan pertunangan kami seperti tidak dapat di selamatkan.. sy sehingga saat ini hanya berdiam diri.. diam bkn bererti sy salah.. tetapi sy rasakan hati sy terlalu sakit..dan sy membenarkan hati sy untuk redha.. sy berfikir2 apakah motif sebenar bakal ipar sy berbuat demikian.. dan sy akan terus berdoa agar bakal ipar sy terus bahagia kerana menghancurkan hubungan sy.. sy juga mendoakan agar dosa2nya diampunkan tuhan..

liyana berkata...

sy suka tajuk nie...bagus untuk menasihati diri seniri.

therosputih berkata...

mohon kebenaran copy entry ini

www.therosputih.blogspot.com

Catat Ulasan

Awak komen je dengan ikhlas. Tak paksa pun. Amir pun tak pasti dapat ke tidak balas komen tu. Sibuk gilak-gilak bah! Ko guano gu? Bereh??